tisdag 11 oktober 2016

30 saker jag lärt mig på 30 år

Idag fyller jag 30. TRETTIO!! Det känns som nån form av milstolpe. En riktig vuxenfödelsedag!

Att ha levt i trettio år är ganska länge, men också ganska kort, beroende på vem du frågar. Jag känner mig helt klar med 20-åren och är redo att bli trettio. Jag har levt i tre decennier och lite har jag ju fått med mig på vägen. Hoppas jag.

Här är 30 saker jag lärt mig på 30 år:

1. Försöka att alltid vara modig.

2. Att koka det perfekta ägget.
3. En behöver inte raka benen, eller nån annan stans på kroppen heller. En får såklart, om en vill. Men en måste definitivt inte. Det är ganska skönt att slippa göra nåt som en hela livet trott varit ett tvång. 
4. Det är kul att prova nya saker. 
5. Jag mår bra av att dansa, låta kroppen fladdra loss och magen dallra. Det finns frihet i det. 
6. Att klippa mitt eget hår.
7. Att brygga kaffe i typ vilken bryggare som helst, samt koka utmärkt havregrynsgröt.
8. Att min kropp tydligen är som gjord för att vara gravid.
9. Det är okej att säga nej, att ångra sig, att inte vilja.
10. Det kan vara jäkligt kul att säga ja! Det kan vara så himla kul att våga.



11. En ångrar aldrig ett bad.
12. Rött är rätt, left is right osv. Vänsterpolitik i mitt hjärta.
13. Jag är ingen people person. Och det gör inget. Det gör inget att jag är usel på att typ mingla. 
14. Det är okej att vara rädd.
15. Det är bra att prata om det (vad det än är). Att prata om saker släpper spärrar och gör ofta hjärtat lite lättare. 
16. Det gör jävligt ont att bli sydd i underlivet.
17. Saker som verkar näst intill omöjliga, är faktiskt inte alltid så omöjliga till slut, ibland. (Ibland är de visst det och allt går åt helvete.) 
18. Jag har kasst tålamod. 
19. Jag älskar mat. All mat, hela tiden. Och det är bra. Mat är bra och att äta är bra.
20. En får ta en portion till. 



21. Min kropp är min kropp och ingen annan än jag bestämmer över den.
22. Det är okej att vara den där obekväma. 
23. Jag är kass på att vara personlig i samtal, men duktig på att dra skämt i jobbiga sociala situationer. 
24. Jag är överlag ganska sämst i sociala situationer. 
25. Gavin and Stacey är en alldeles fantastiskt komediserie. 
26. Feminism är något av det viktigaste som finns.
27. Det är jäkligt kul att ha en bröllopsfest. 
28. Jag kan skapa fantastiskt gulliga barn. (Ett än så länge, men gulligheten är enorm!)
29. Kroppspositivitet kan förändra liv. Och världen. Jag lovar. 
30. Jag är helt jäkla okej. 



4 kommentarer:

Lina sa...

Superbra saker att lära sig ändå, hurra för att bli äldre! Stort grattis! :)

Linda sa...

Grattis!!!

Anna sa...

Stort grattis på födelsedagen!!

hanna, förbanna sa...

grattis Kobran! <3 du är mer än okej!