fredag 12 augusti 2016

En måndag på en fredag

Idag börjar vardagen för mig, efter sommaren. Det känns som en måndag, men det är tydligen fredag. Daniel började jobba i morse, efter att ha varit ledig sen juni. Så nu är det liksom vardag och sommaren fylld med ledighet är slut. Jag har ett kluvet förhållande till vardag. Det är ju trevligt på ett sätt med lite rutiner och lite "som vanligt", men nog fan är det alltid göttare med ledighet och sena kvällar och lata morgnar och göra vad en vill hela dagen.


I och med att Daniel börjar jobba, så börjar mina ensamma dagar med min lilla Smula igen. Det är en ganska skön lirare att hänga med under dagarna. Idag har han till exempel redan hunnit bajsa tre gånger, varav en gång på sin pyjamas. Vi har också varit ute och gått i en och en halv timme och så har vi hälsat på min mamma/Folkes mormor på hennes jobb.


Smulan kör gubbfrilla, med den största mängden hår bak i nacken. Snart kan han få till en ball tofs därbak.

Förra gången jag och Folke rockade föräldraledig ihop var ju innan sommaren och då var han bara en månad typ. Nu har han hunnit bli lite mer än tre och en halv månad och det är stor skillnad att vara föräldraledig med en sån storis. Nu har han rutiner och gillar saker på ett visst sätt. Han sover varje förmiddag och gillar att sitta i babysittern och bita på grejer. Han kan ligga i babygymmet och grejer för sig själv, eller ligga på mage och bitsuga på giraffen Jenny eller den franska cirkusmannen Jean-Claude (mvh mamman som ÄLSKAR att döpa leksakerna!).Nätterna är mycket lugnare och hela familjen får mer sömn. Han har lärt sig att somna om på morgonen, så vi behöver inte gå upp i ottan, vilket är en himla trevlig utveckling.


När han var en liten månad så var ju allt fortfarande så färskt och läskigt, och jag kände knappt honom. Allt var nytt nytt nytt hela tiden. Nu känner vi varandra och jag vet vad han gillar och hur han vill ha det. Det är mycket roligare. Jag vet vad han vill när han låter på ett visst sätt. Vi kan busa och han skrattar och ler åt det mesta (må han humor förbättras till framtiden!).


När jag säger att vardagen börjar idag så är det både sant och inte sant. För det är en helt sprillans ny vardag. Med en bebis!! Så har vardagen aldrig varit förut. Så jag ser fram emot hösten. Det kommer bli kul.

Inga kommentarer: