torsdag 20 augusti 2015

"Du är en sån stor och redig kvinna du"

Att det alltid har funnits normer och ideal kring utseende, det vet vi ju. Även när jag träffar gamla 101-åringar på jobbet, som alltså levt svinlänge, så får jag höra "Oj, du var visst ganska kraftig du!" eller "Jag tror jag såg ett benrangel hos mig inatt, ett snällt. Och det var ju DEFINITIVT inte du, du är ju långt ifrån benrangel". Smal har länge varit snyggt och bra och det en bör vara. Slank och fin och normig, så har det sett ut ganska mycket på 1900/2000-talen.

Men ibland får jag höra såna härliga kommentarer om mig/min kropp/mitt utseende. Och även om jag känner att jag väldigt gärna skulle vara utan kommentarer kring min kropp överhuvudtaget, så tar jag hellre en som låter lite trevlig i alla fall, om jag nu måste. Igår sade en vårdtagare till mig, en tant som ville ha hjälp att vrida upp sitt väggur: "Du är ju ett långt, ståtligt fruntimmer, snälla hjälp mig med klockan?" Och jag är ju ganska lång och det är ju himla bra om en ska nå upp till en klocka på väggen. Ståtlig är jag också gärna, det låter så rejält.

Men den allra bästa kommentaren jag fått är från en annan gammal tant, hon sade, jättepositivt: "Du är en sån stor och redig kvinna du". Och det är ju sjukt bra! Att vara redig. Typ lite stor och stark och som orkar och kan stå i och ta emot och stötta upp. Jag har länge ogillat att ha en stor och liksom bred kropp, men det är ju ganska bra ibland. Typ när en ska hjälpa små, sköra tanter att klara vardagen. Då kan det ju vara superbra att vara stor och redig!

Jag är gärna utan kommentarer om min kropp, då de bara får mig att tänka ÄNNU MER på min kropp och hur den ser ut och är och alla potentiella fel med den.

 Men kommentarer kommer ofta vare sig jag vill eller inte, och jag tycker det kan vara bra att lära mig se vissa som fina och bra, istället för att automatisk hata mig själv för att vara stor och rejäl. Det är ju bara former, precis som lång. Helt sjukt bra former, faktiskt. Men jag har lärt mig en massa skit om att stor skulle vara nåt dåligt. Jäkla tur att det går att lära om sig!

Inga kommentarer: