söndag 29 mars 2015

The Secret History

Nu är jag äntligen klar med The Secret History!


Wohoo, vad bra den var! Den var superspännande och jag har velat läsa hela tiden, varje dag.

The Secret History av Donna Tartt handlar om Richard som kommer från Kalifornien men byter college till Hampden College på USAs östkust. Han vill studera klassisk grekiska och får kämpa sig in i en ganska så speciell klass med bara fem andra elever och en annorlunda lärare. Richard blir så småningom vän med dessa fem andra elever och får reda på att deras liv är väldigt annorlunda från hans. Han kommer från en arbetarklassfamilj och de andra eleverna är alla rika och fancy och klär sig snyggt och äter fin mat och dricker fin alkohol (och mycket alkohol!) och röker massvis och ägnar hela dagarna åt grekiska.

Gruppen: Henry, Francis, Bunny, och tvillingarna Charles och Camilla, är otroligt sammansvetsade och umgås mest hela dagarna och kvällarna. De pluggar ihop, festar ihop, äter ihop. Och på nåt sätt så passar Richard in i deras grupp. Men hur involverad är han egentligen? Vet han lika mycket som de andra? Berättar de allt för honom?

Redan i prologen får läsaren reda på att någonting har hänt. Ett mord. Någon har dött. Och Richard är delvis ansvarig för mordet. Men hur har det hänt? Och varför har det hänt? Så himla många frågor och jag hetsläser för att få reda på svaren.

Jag fick ju så himla höga förväntningar när jag instagrammade om att jag skulle läsa de här boken. Jag fick kommentarer som att den var en "förändra-livet-bok". Det låter ju himla svårt att leva upp till, men jag blev inte besviken. The Secret History är helt sjukt bra!

Nu är väl det här en sån där bok som de flesta redan läst, men jag hade det inte och är du som mig, åtgärda genast och läs denna fantastiska bok!

Inga kommentarer: