onsdag 18 februari 2015

Saker folk säger

Vissa säger Det finns inte nån träningshets, nån smalhets, nån nyttighetshets.
Vissa säger Men det är ju nyttigt att träna, träning är bra och sunt.
Vissa säger Det är inte nyttigt att vara tjock, att äta för mycket.
Vissa säger Socker är dåligt, det är farligt för kroppen, det ger cancer.
Vissa säger Man ska inte fika för ofta, det är inte bra att ta kaffebröd varje dag.
Vissa säger Nej, jag äter inte socker, eller vitt mjöl, eller mjölkprodukter.
Vissa säger Det är inte bra för kroppen.
Vissa säger Jag äter bara quinoa, äter bara grönkål, äter bara chiapuddig, äter bara proteinshakes.
Vissa säger Det är vad som är nyttigt, vad som är sunt.
Vissa säger Jag tränar fem dar i veckan, varje dag, går på pass, går promenader.
Vissa säger Det borde alla göra! Det är nyttigt! Varför gör inte du det?
Vissa säger Vi måste lära barnen, lära kollegorna, klasskamraterna, familjemedlemmarna vad som är nyttigt.


Jag säger att HETSEN är fan i mig det som är onyttigt. Diskursen kring träning och hälsa är så himla snedvriden och det är det som är osunt. Att lära barnen att socker är farligt och att en ska säga nej till kaffebrödet vid fikat, för att kakor är farligt för kroppen, det är så sjukt att jag fattar inte. Jag minns för ett tag sedan när jag stod på Ica en fredagseftermiddag och överhörde en kanske 12-årig dotter gå fram till sin mamma med någonting och frågade om de kunde köpa det till fredagsmyset och mamman sade chockat: NEJ DET ÄR JU SOCKER I DEN HÄR! Jag höll på att smälla av när jag hörde detta. Vem säger så? Och till ett barn?! Som om socker är skapat av djävulen själv. Hur i hela friden är det nyttigt?

Att tala om mat, socker, fett, kolhydrater som något farligt skapar konstiga, osunda tankar kring mat och det behövs inga mer sådana. De flödar tillräckligt redan. I skolan i mellanstadiet visste jag att det var fult att ta mat två gånger i matsalen och att det absolut inte fick stå en viss siffra på vågen inne hos skolsköterskan. I högstadiet visste jag att det var fel och skamset och svagt att äta godis mitt i veckan och i gymnasiet hatade jag det faktum att mina jeans var flera storlekar större än mina vänners.

Mat i sig själv är det nyttiga för att det ger näring och vi behöver det. Mat och socker är gott och roligt och något vi borde ha sund relation till och aldrig nånsin prata om som något farligt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

YEY!!! *applåderar* (i vanlig ordning)
Och vissa säger : jag UNNAR MIG några godisar på lördagar!
Eller: jag har SYNDAT med en liten kaka idag 😳🙊!
Jag vet inte helt hundra varför detta provocerar mig, men jag blir så jävla förbannad inombords så det känns som att mina organ byter plats med varandra...
Kram
My

Anonym sa...

Haha lugn nu! Vi har ju alla olika intressen och att just ditt är socker syns ju ;-)

Kajsa sa...

Anonym1: Åh, jag vet, exakt! Är så ledsamt med folk som "unnat sig" nåt litet gott. En kan och bör alltid äta vad en vill, utan dåligt samvete!

Kajsa sa...

Anonym2: Ja, socker är mitt bästa intresse och hobby. Jag är med i en klubb å allt.

Anonym sa...

Får jag vara medlem i din klubb?? Vad krävs för medlemsskap? Skickar du nyhetsbrev? Och blir det konferenser med SOCKERBUFFÉ?!?!??
Kram
My