lördag 27 december 2014

When I think of my wife, I always think of her head. I picture cracking her lovely skull, unspooling her brains, trying to get answers.

Jag läste Gone Girl för några månader sedan och jag älskade boken! Då hade filmen redan haft premiär och jag var peppad på att se den. Nu har jag äntligen gjort det. Det tog ända till julhelgen för att få tid.


Filmen (och boken, såklart) handlar om det gifta paret Nick och Amy Dunne. De är författare som förlorar jobben i och med finanskrisen och flyttar tillbaka till Nicks hemstad i Missouri på grund av hans sjuka mamma. När de har bott där i två år kommer Nick hem en dag och något är fel. Möbler är omkullkastade. Och Amy är borta. Försvunnen, Kidnappad? Mördad? Ingen vet vad som hänt och polisen inleder en undersökning. Amys föräldrar kommer till stan och gör allt de kan för att hitta Amy.


Amy själv har skrivit dagbok under flera år och vi får följa hennes tanker via den. Allt verkar inte vara som en kan tro och äktenskapet verkar ha knakat i fogarna. Är Nick verkligen så oskyldig som han säger?





Gone Girl var hur bra som helst! Årets bästa film/bok-upplevelse! Så himla spännande och bra och smart och jag älskar Rosamund Pike som fantastiska Amy.

Inga kommentarer: