tisdag 16 december 2014

Lucka 16: En selfie/ett självporträtt du tagit i år



Jag fullkomligt älskar selfies! Alltså, jag har väl aldrig varit med om en svårare uppgift än att välja ut EN selfie jag tagit i år. Hela min Instagram är en parad i fantastiska selfies.

Den här i från i somras när jag svettades i ett provrum. Den är inspirerad av bästa Rae i My Mad Fat Diary. Bara en sån sak gör den ju världsbäst. Men jag skulle kunna välja tusen andra bilder, för jag är helt klart en van selfietagare. Selfies är bäst, helt enkelt. Selfies visar mig på det sättet jag vill bli visad. Där får jag en chans att bestämma mitt eget utseende, mitt eget uttryck. Jag har full kontroll.

Jag har makten över hur bilden ser ut. Jag har makten över vad jag vill visa upp, lyfta fram. Kvinnor ska alltid se så jävla perfekta ut, så *naturliga* men skam den som faktiskt tycker den är snygg. "You don't know you're beautiful, that's what makes you beautiful" som One Direction sjunger. Du ska inte tycka att du är snygg själv, du ska bara vara så där blygt, ljuvt leende och så himla naturlig och äkta och aldrig nånsin försöka vara snygg. Fuck det, säger jag. Jag tror det är sunt att tycka en själv är snygg. Tyck en själv är cool. Tycka en själv är bra. Att en duger. Jag tycker jag är skitsnygg ibland. Jag älskar att spegla mig, för jag är så himla läcker. Selfies ger mig chansen att utveckla och framhäva detta. I samma One Direction-låt sjunger grabbarna att tjejen är så snygg att hon "don't need make up, to cover up". Det är en så vanlig misstolkning som män gör. Att vi använder smink, kläder, är allmänt snygga för att dölja någonting, för DERAS skull?! Det skulle aldrig falla mig in att sminka mig för en man. Jag sminkar mig för mig! De flesta killarna vet noll om smink så jag skiter ganska totalt i deras åsikter kring det. 

Selfies är ett område där kvinnor regerar och tillåter sig själva och varandra att se ut exakt som vi vill och peppar varandra. Heja selfies!

(Det här var den sextonde luckan i Emily Dahls julkalender. De tidigare öppnade luckorna finnes här.)

Inga kommentarer: