torsdag 4 september 2014

Säkerhet före snygghet

Jag köpte ju alltså en cykelhjälm häromdagen. Det ska en ju ha när en cyklar, har jag hört. Jag vet ju att det är säkert och bra och en ska ha hjälm och det kan ske en olycka och jag skulle bli skitsur på mig själv om jag skadade mig pga att jag inte bar hjälm för hjälm borde vara givet, men det är ju så SJUKT FULT.


Och jag kan inte ha håret som jag vill när jag ska ha hjälmen. Och jag vet ju att det inte ska spela någon roll, men det gör det ju! Det är supertråkigt att känna mig ful och som en supertönt. Plus att jag måste släpa runt på den där himla hjälmen hela dagen. Luggen blir helt platt och spretig och de flesta andra som cyklar med hjälm är 50+ eller barn. Jag är varken eller.

Men jag använder den. Det borde alla göra. Hjälm är skitviktigt. Alldeles extra viktigt när det blir höst och mörkare och halare och så där. Folk överlag bär cykelhjälm alldeles för sällan. Bilbälte där de flesta nu för tiden, men hjälm verkar inte folk fattat hur viktigt det är. Jag har någon mil att cykla till skolan och sen hem igen och visserligen är det cykelväg hela vägen, men en vet aldrig. Bäst att vara på säkra sidan. Jag är kanske en femtioplussare inombords. Alldeles orolig och vuxen och dan. Säkerhet före snygghet.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är kanske ensam om min åsikt men jag tycker faktiskt det är snyggt med cykelhjälm..!?
Jag tänker varje gång jag ser någon på cykel med hjälm: Där har vi en smart person!
Sen en annan grej som är konstigt är att i många andra sporter vill folk ha de fräckaste kläderna och utrustningen för att vara så lika sport och idrottsstjärnorna som möjligt men inte på cykeln..?
Hur många cykelproffs cyklar utan hjälm? Nä, ingen! Och då cyklar de flera mil om dagen så de har betydligt bättre kontroll än vad vi vanliga "amatörer" har.
Vad är det för hjälm du köpt? Färgen på remmarna var jättefin men man ser inte riktigt resten av hjälmen...
// Angelica

Kajsa sa...

Jag försöker intala mig att det är snyggt och smart med hjälm :)
Jag köpte den som var på rea på cykelaffären :P Inte så mycket tanke bakom beslutet, men färgen är typ mint/ljusblå.

Hillevi sa...

Men hej (för detta är min första kommentar här, har mest följt dig på instagram)!
Om hjälmen verkligen stör dig vill jag tipsa om Hövding, uppfunnen av två fantastiska kvinnor och lanserad sen några år. Det är en luftkuddekrage för huvudet(!) och är säkrare än en hjälm! Säljs på bl.a. Designtorget och är typ snordyr men kanske ändå värt om man cyklar ofta? Jag äger själv ingen men tycker det är en så himla fräck idé :))

http://www.designtorget.se/designtorget/se/webbshop/Cykel.Cykelhjalm_Hovding.dcp

Kajsa sa...

Hillevi:

Vilken ball och crazy hjälm! I framtiden lovar jag att alla bär sån!

Anonym sa...

Jag var faktiskt och testade en Hövding i cykelaffären men jag vet inte riktigt..? Dels var det som en stor nackkrage och är det riktigt varmt ute så tror jag man blir ganska svettig runt halsen och tänk om den INTE löser ut ifall man ramlar... En vanlig hjälm vet man ju att den skyddar!
Men tanken är god och för de som tycker det är töntigt med vanlig hjälm så är det ett bra alternativ.
// Angelica