onsdag 3 september 2014

Killar, speciellt på internet, är fan sämst

Jag har tänkt lite på det här med alla de läckta/hackade bilderna på kända kvinnor, bland annat Jennifer Lawrence (jag och resten av världen). Jag pratade med en ung man i min närhet om händelsen och han var av åsikten att de får "skylla sig själva" om de tar nakna/sexiga/porriga/lättklädda bilder på sig själva eller tillåter en partner ta det, om de har dom på telefonen eller lägger upp dom på en molntjänst eller skickar dom till någon. Det blev tydligt av samtalet att mannen jag talade med hade sett bilderna (jag antar det, jag frågade inte), för han kunde beskriva dem. (Själv har jag inte sett dem, och skulle aldrig komma på tanken att leta upp dom.) Han sade att vissa var väldigt "grova" i sin natur, med sexuella handlingar och poser, alltså mer än bara nakenselfies. Han menade att kvinnorna kanske inte borde direkt skämmas, men i alla fall borde förutsett att detta kunde ske, ifall de är med på den typen av digitala bilder. Typ "nu är det 2014, ni borde veta bättre än att ställa upp på privata sexbilder". En släng av "men det är rätt åt dom att dom blir uthängda och runkade till, de har ju ställt upp på bilderna eller tagit dom själva, det är ju lite horigt va".

Men poängen är ju just det. Att dom är privata. Bilderna är privata. En måste få ta sexiga bilder på sig själv. Jag tänker mer, hallå det är 2014, och alla har en kamera i mobilen, alla borde ta nakenselfies! Det kan vara roligt och sexigt och självförtroendebyggande. Skickar en bilderna till en nuvarande eller framtida sexpartner blir det flörtigt och eggande. Klart en måste få göra det. Helt normalt. Är en kändis och är van att vara med på bilder och filmer och vara (sexuellt) utmanande på olika sätt blir det kanske ännu mer naturligt och oproblematiskt att ta sådana här bilder. Eller ännu mer utmanande, kanske. Vad vet jag? Men poängen är att det spelar ingen roll. En ska få ta hur sexiga/porriga/nakna bilder på sig som en vill utan att behöva bli uthängd och hånad och förnedrad och utsatt för brott. För låt oss tala om det för vad det är: ett brott. "Hackerattack" "Läckta bilder". De här kvinnorna har blivit utsatta för brott. De är fullständigt oskyldiga, men blir ändå liksom medbrottslingar i folks ögon för att bilderna är just av det sexuella slaget.

Precis som de flesta andra människor har kända kvinnor sex. Och de kan njuta av det. Och tycka det är roligt och spännande. De kan tycka de själva är snygga eller sexiga. De kan vilja ta bilder av akter och sig själva. De kan vilja dela de bilderna med sexpartners/pojkvänner/flickvänner/flörtar osv. Men, och detta är ett stort men, de vill inte dela med sig med hela världen. Ni som tittar på dessa bilder, ni som sprider och hånar och skrattar och runkar, ni begår sexuella övergrepp. De här kvinnorna vill inte att bilderna ska spridas. De har inte gett samtycke. De vill inte att ni ska se dom. Bilderna är (var) deras privata.

Först tittar ni på bilderna utan tillåtelse, njuter av dom, och sedan slut-shamear ni kvinnorna syns på dom. Fan vad vidriga ni är.

Inga kommentarer: