lördag 19 juli 2014

Snart är det över, Elias. Bara lite till. Sen är det över. Det blir bättre så här. Du har lidit så mycket.

Förra veckan köpte jag en bok. Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Det är ju en sån där superpoppis bok som bara alla har läst och jag har sett den i varenda mediekanal som finns. Och häromveckan såg jag att den ska bli film. Då kände jag att Nu måste jag bara läsa den. Annars är filmen gjord och det är liksom för sent för att upptäcka böckerna på något sätt. Sagt och gjort. Jag köpte den.



Och herre min påve, vad bra den var. Spännande! Och det gick så himla snabbt att läsa och jag ville ju veta hur det skulle fortsätta och sluta att jag gick direkt och beställde Eld och Nyckeln med snabbfrakt från Bokus. Fattar inte varför jag inte bara köpte alla tre på en gång?! Visste ju att jag antagligen skulle gilla det jag läste och vilja ha mer. Ibland fattar jag inte riktigt hur min hjärna funkar.

I alla fall, trilogin utspelar sig i staden Engelsfors där ett gäng klasskompisar som går i gymnasiet, som inte är vänner eller knappt känner varandra, får reda på att de alla är "utvalda". Det hela börjar med tragedier i skolan och de alla får veta att det existerar en helt annan värld, en magisk värld, som de är en del av. De måste kämpa mot ondska och ibland är det så spännande att det inte är klokt.

Jag har inte läst klart alla böcker än, så jag vet inte hur det slutar (!!). Jag ligger i mitten av Eld, alltså andra boken. Jag älskar den här typen av spännande, lättlästa YA-böcker. Och jag älskar känslan av att totalt fastna i läsning och bara vilja ha mer och mer. Jag har ju blivit lite dålig på läs-fronten den senaste tiden och jag blir så himla glad att jag hittat lusten igen. Just nu, i alla fall. Det lär väl inte bli så mycket romanläsning i höst kan jag tro.

Inga kommentarer: