torsdag 1 maj 2014

Skins, series 7

Skoja inte hur glad jag blev när jag såg att det fanns en sjunde säsong av Skins?! På Netflix! (Ja, jag kollar mycket på Netflix.) Jag älskar Skins och jag är en sån som alltid vill ha mer (och sen när serier gått för länge och blivit dåliga blir jag heldeppad på att de inte slutat tidigare).

I den sjunde säsongen möter vi gamla karaktärer. Den är uppdelad i tre delar där det är två avsnitt per karaktär. Först ut är Effy! Stenballa Effy, det är klart hon får komma tillbaka. Och hon är ju exakt en sån där karaktär jag vill se mer av och veta mer om. Nu har det gått några år och Effy jobbar i London som nån form av sekreterare på en hedge fund. I hennes avsnitt är även Naomi med, de bor nämligen ihop. Andra avsnittet är sjukt sorgligt och förkrossande.





Alla tre delar är fristående: Fire, Pure och Rise, och är helt olika. Karaktärerna är bara med i sin egen del, så att säga. Effys del är Fire, som en kan gissa. Nästa del är Pure, där Cassie är huvudperson. Bästa Cassie från första generationen Skins! Jippi, på att hon är tillbaka. Jag har alltid gillat Cassie. Hon bor också i London, i ett skumt kollektiv, och upptäcker att hon blir förföljd och fotograferad i hemlighet. Hon fladdrar runt i livet och vet inte riktigt vad hon vill göra.



I delen Rise är det Cook som är huvudpersonen. Han säljer droger (surprise, surprise!) och har det inte så himla jättebra. Han blir polare med självaste drogbossen, som ber Cook att ta hand om och skjutsa runt på hans flickvän ett tag. Sen bryter hela helvetet loss.



Alla delarna var sjukt bra och vissa alldeles fantastiskt sorgliga, medan andra var fina och lite upplyftande. Tempot och stämningen i de olika delarna är helt annorlunda från varandra. De blir verkligen helt olika delar, om helt olika personer. Alla är i tjugonåntingsåldern och har alltså växt upp lite sen vi såg dom senast. Vissa har blivit skarpare, mer ambitiösa, lagt av med droger, medan andra gått ned sig mer. Så himla, himla bra!

Jag känner direkt att såna här avsnitt borde göras på massor av serier som slutat gå. Ett litet Det Här Hände Sen. Sådant en alltid vill veta efter en serie. Hur slutade det egentligen? Vad hände efteråt? Nu får jag veta. Men såklart vill jag veta mer. Vad hände efter det här? Klarade de sig? Mår de bra nu? MÅR DE BRA NUUU?

Inga kommentarer: