söndag 5 januari 2014

Sjuksköterskan och läkaren

Jag läste igenom lite kurslitteratur idag, inför provet jag ska skriva på onsdag. Jag läser en kurs i Lindrande Vård just nu, som är himla spännande. Jag är mycket intresserad av palliativ vård och blev superglad när jag fick chansen att läsa den här kursen. Jag vill ju arbeta inom äldreomsorg och äldre människor dör, särskilt när de är sjuka, så jag vill ha all kunskap jag kan komma åt i ämnet.

I ett kapitel i boken beskrevs det palliativa vårdteamet. Det består ofta av en undersköterska, sjuksköterska, läkare, arbetsterapeut, sjukgymnast, kurator osv. De flesta yrkenas del i teamet var beskrivet på ett sådant sätt att de inte hade kön. "Kuratorn kan komma med rådgivning", inte han/hon kan komma med rådgivning. "Sjukgymnasten kan prova ut hjälpmedel", inte han/hon kan prova ut hjälpmedel. Mycket bra och tydligt. Jag gillar och uppskattar det. Men när det kom till sjuksköterskan och läkaren var det andra bullar. Sjuksköterskan beskrevs konsekvent som en "hon": "Hon ansvarar för omvårdnadsåtgärder", "Hon ser till att omvårdnaden är baserad på gällande etiska principer". Läkaren var, som ni nog kan gissa, en "han". "Han är den som leder det medicinska arbetet". Vad trött jag blir.

Varför gör en författare så här? Vi vet ju att det finns massor av killar som är sjuksköterskor och tjejer som är läkare. Varför ska dessa gamla normer alltid befästas. Det är så förlegat och pinsamt är läsa detta i kurslitteratur 2014.


1 kommentar:

Angeliqa sa...

Trist när läroböcker befäster gamla könsroller som är högst inaktuella idag. På min arbetsplats till exempel (Hjärtintensiven) är de flesta överläkare kvinnor och snart är hälften av sjuksköterskorna män. Och det är bara på min arbetsplats. På hela sjukhuset sett är kvinnor snart överrepresenterade som läkare.