söndag 5 januari 2014

Nyårsaftons kväll!

Jag hade en klassisk nyårsafton, precis som tidigare år. Vi är ett gäng som alltid brukar fira nyår tillsammans och vi har blivit så sjukt bra på det efter typ åtta år att vi alltid har himla roligt och framför allt, alltid lagar fantastisk mat.

Efter vi hade varit ute och promenerat på Femöre och handlat all mat så åkte alla hem till sig för att göra sig snygga. Jag och David åkte hem till mig, för han sov hos oss i nyårshelgen. Min mamma kom förbi och lånade ett glittrigt nagellack (för det var ju nyår!) och vi tre dammsög, städade, dukade bordet och piffade. Och drack öl, såklart. Hur mysigt som helst. Sen blev klockan två och Daniel kom hem från jobbet och sen blev klockan tre och alla gästerna kom. Och jag hade inte ens duschat än! Men det är det bästa med att festen är hemma hos en själv, en kan duscha och fixa sig fast alla är där.


Våra nyårskalas är alltid gemensamma fester. Alltså, det är inte någon som är värd och bjuder in folk, utan alla hjälper till och lagar mat och allt som behöver göras. Det betyder att vi hänger mycket i köket och att Adam får tillfälle att vara snygg i förkläde. På tal om att vara snygg förresten, det tycker jag är en av de bästa grejerna med kalas. Att alla klär upp sig och blir stiliga och snygga. Så mycket mer än vardagssnygg, liksom. Det var jag och sex karlar på nyårsfesten, så jag behövde inte oroa mig för att någon skulle ha likadan klänning som jag. Min klänning var ganska spektakulär vill jag ändå säga. Hellång, svart och helt i spets.


Klänningen är ganska olik allt jag brukar bära, men jag tycker den var ganska ball ändå. Tur att det typ var fem plusgrader, så det blev aldrig kallt. Ganska bra med icke-vinter ibland.



Jag var lite orolig för hur Blixten skulle hantera detta nyåret och alla raketer (han var ganska rädd förra året) men det gick superbra! Han verkade trivas precis som en vanlig kväll och verkade inte höra särskilt mycket alls (tack och lov att vi flyttat till ett hus med bra ljudisolering!).  Det var någon granne som började skjuta fyrverkerier tidigt på kvällen, när vi alla satt i vardagsrummet och det hördes i princip ingenting. Helt underbart.


Adam och Björkis hade givetvis med sig gitarrerna och det blev allsång i köket. Jag älskar allsång, men bara till låtar jag kan (vilket är ganska få). Jag vill bara att de ska spela sånt som jag kan sjunga med till. Då sjunger jag högt och skrikigt och helt i otakt men jag älskar det och det är väl ändå det viktigaste.


David och jag drack mest öl och hjälpte inte till så mycket med matlagningen, men vi dukade faktiskt och städade innan, så vi skyllde på det. Daniel och Björn var å andra sidan fantastiska i köket. 


Det känns helt sjukt att vi nu bor så stort att vi utan problem får plats med ett långbord. Utan att trängas och behöva sitta med ryggen upptryckt mot en bokhylla eller nåt. Fantastiskt. Duken är egentligen två gardiner, men en tager vad en haver. Och jag hade två gardiner och noll dukar.



Efter många timmars matlagning började maten äntligen bli klar. Förrätten var löksoppa med krutonger. 



Maten blev godkänd! Tur det. 


Sen skulle varmrätten förberedas och efterrätten och vi tog det hela väldigt långsamt och maten blev sjukt god. Senare under kvällen fixade Björkis ihop ett hemgjort Med andra ord-spel (där vi alla kom på ord som vi skrev på lappar, mycket billigare och roligare än ett köpt spel), som senare blev till charader med samma lappar. Sjukt svårt. Jag gissade rätt på till exempel "Johan Hallbergs rum", vilket jag är ganska stolt över. Dock gjorde Adam en fantastisk Johan Hallberg-imitation. David var nog bäst av alla på att göra charader. Inte för att de var lätta att lista ut, men för att de var som en hel historia med så himla mycket inlevelse i varje charad.


Sen blev kvällen sen och fotografierna suddigare. Som det brukar bli. Konstigt det där. På tolvslaget såg vi fina fyrverkerier och vi sjöng Internationalen och nationalsången, precis som vi brukar alla år. Ett gäng grannar i medelåldern stannade och tittade på oss, jag hoppas att de gillade vad de hörde. Sen blev kvällen natt och framåt småtimmarna gick vi en runda genom staden och lämnade av alla på sina sovadresser aka hemma hos sina föräldrar. Det var en himla fin nyårsafton.

Gott nytt år!

Inga kommentarer: