måndag 20 januari 2014

Mer fittor åt folket!

Jag instagrammade häromdagen en bild på en nyhetsartikel som jag läste i min lokaltidning Södermanlands Nyheter (som jag skulle kunna länkat till om inte deras hemsida var sämst nånsin).


Nyköpings kommun hade gett fria händer till konstnären Carolina Falkholt att måla en vägg på en högstadieskola. Hon målade verket Övermålning, där hon skrev nedsättande ord om kvinnor på väggen och målade sedan över med en färgstark och blommande fitta.

När hon var klar och kommunen såg vad hon målat ångrade de sig och idag kunde en läsa i tidningen att det bestämts att målningen ska bort. Sjukt beslut, tycker jag. Målningen är fantastiskt fin och det är alldeles för få fittor i det offentliga rummet, tycker jag. Penisar finns det i överflöd. Varenda gammal staty har en liten penis hängande framme (okej, överdrift, men ni fattar). Den så kallade snippmålningen är glad och positiv och mycket passande i skolmiljö, om jag får säga det själv. Det vore en skam att ta bort den.

1 kommentar:

Christin sa...

sjukt fin, påminner mig om en av mina absoluta favoriter georgia o'keeffe som målade blommade kvinnor redan i början av 1900-talet. Så Nyköpings kommun är som en 150år gammal (vit) gubbe.