söndag 26 januari 2014

Dag 28 - En bild på dig från tre år sedan, två år sedan, ett år sedan och en från i år. Hur har du förändrats sen dess?

Tre år är en lång tid. Men också kort, på samma gång. Mycket hinner hända på tre år. Och mycket kan vara lika. I mitt liv har det varit händelserika år.

2011, alltså tre år sedan:


2011 bodde jag i Malmö, var färdig scenproducent och hade gått över till att plugga engelska. En inspirerad kväll i mars färgade jag håret knallrött. Kläderna känns väldigt typiskt jag på den tiden, randig tröja och en svart kjol till. Senare på året flyttade jag och Daniel tillbaka till vår hemstad och vi skaffade Blixten.

2012, alltså två år sedan:


2012 bodde jag i gamla lägenheten här i stan. I början på året var håret platinablont och kortklippt. Jag var så glad att det verkligen var blont igen, efter den röda färgen. Rött är himla svårt att få ur. På våren förlovade vi oss och på hösten gifte vi oss. Ett ganska bra år, helt klart.

2013, alltså ett år sen:


2013 började jag plugga och arbeta inom vården. Jag hittade hem rent jobbmässigt. Det var (är!) en underbar känsla. Även om jobbet kan vara frustrerande ibland och skolan likaså, så trivs jag så där larvigt bra och tycker allt är himla roligt. Året slutade med att jag och min man gick på husvisning och blev med radhus. (Snacka om att vi skaffar oss vuxenpoäng genom åren!)

2014, alltså i år:


Så här ser jag ut nu. Eller för nån vecka sen. Jag har bott i nya huset i lite mer än en månad och vi får mer och mer ordning varje dag. I torsdags tiggde jag till mig två gamla soffor från pappa, så nu slipper allrummet stå helt tomt, och idag målade jag dörrkarmar. Saker och ting går framåt. Snart är skolan klar och jag gillar fortfarande jobbet lika mycket.

Jag har förändrat ganska så mycket de här åren. Blivit vuxnare och mognare. Och gladare. Jag trivs bättre med mig själv och med livet. Jag är säkrare och modigare. Jag har bytt stad, bytt jobb, blivit med hund och med hus. Jag har planerat en vigsel och gift mig. Det är ganska stora saker, ändå. Jag har lämnat min bästa Malmö som jag trivdes så bra i. Jag har pluggat en himla massa, mest engelska men också kvinnohistoria och vård och omsorg.

Den som säger att ungdomen är ens bästa år har så himla fel. Det blir bättre och bättre varje år.

Inga kommentarer: