lördag 30 november 2013

Sista november

Jag kan knappt fatta att det är sista freaking  november idag. Att hösten är slut och att det typ är vinter nu. Och första advent. Snart jul!! Sjukt ju. Att det alltid går så fort. Alla år. Samma sak.

Inget ont om november, men det är ju en ganska sugig månad. Mörk, kallt, blöt, blåsig, allmänt tråkig. Inget särskilt som händer. December, å andra sidan. Där snackar vi en fullpackad månad. Jag förväntar mig att vakna upp till ett vitt snölandskap imorgon. Fem grader kallt, strålande sol, lussekatter och adventsljusstakar överallt. Jingle Bells klinkande nånstans i bakgrunden. Nu blir det kanske inte så, men ändå. December är en magisk månad där allt kan hända.

Det är även hög tid att börja titta på julfilmer. Det finns ett gäng jag vill se varje år för att komma i stämning. De viktigaste är de jag sett hela livet, ända från när jag var liten. De måste jag bara se varje år. Snackset till filmerna bör givetvis vara glögg, pepparkakor och juleskum. Allt för att komma i stämning. December känns alltid som en så himla kort månad, för det är alltid så mycket som ska hinnas med. Och den sista veckan försvinner ju puts väck i julfirande och nyårskalas. Fast liksom på ett bra sätt.

Inga kommentarer: