fredag 22 november 2013

Dag 20 - Min favoritbok

Jag har skrivit om min favoritbok och min favoritförfattare många gånger förut. Bland annat här, här, här och jag har skrivit om andra böcker samma författare, till exempel här.

Min bästa bok är The Hotel New Hampshire, av John Irving. Jag fullkomligt älskar John Irving och har läst de flesta av hans böcker många, många gånger. Men jag har medvetet valt att inte läsa några av hans böcker, för att behålla de så länge som möjligt. Jag har flera kopior av The Hotel New Hampshire, både på svenska och engelska, den här fräcka med en motorcykel på, till exempel.

Varför är den här boken min bästa då? Det är ju otroligt svårt att förklara. Jag har läst den väldigt många gånger. När första gången var minns jag inte, men det borde varit någon gång i mina tidiga tonår. Just den boken jag läste i mina tonår tillhör egentligen min fader, men har bott hos mig i 10 år och har ett superfult orange omslag och den är alldeles trasig och tejpad i ryggen.

The Hotel New Hampshire innehåller alla teman som Irvings böcker brukar innehålla (det vill säga New England, prostituerade, brottning, Wien, björnar, dödlig olycka, icke närvarande förälder, filmskapande/manusskrivande, författare och normbrytande sex). Det är en sorglig bok, som samtidigt är väldigt vacker och hoppfull. Och lite konstig. Eller lite konstig, den är himla konstig, som de flesta av hans böcker är. Den innehåller bland annat en lång scen av ett incestuöst samlag mellan en bror och en syster.

Jag vill egentligen inte berätta för mycket om Hotell New Hampshire, helst vill jag att alla ska läsa och älska den precis lika mycket som jag gör.

Den här boken är en av anledningarna till att jag någon gång i mitt liv vill åka till Wien. Gärna så snart som möjligt. Jag gillar den så mycket att planerar att tatuera in ett citat från den på min kropp.

Inga kommentarer: