måndag 18 november 2013

Dag 18 - Fem bloggar jag läser dagligen

Helt ärligt, jag läser mycket färre bloggar nu när jag hänger så mycket på Instagram. Det bara blir så. Jag är himla förtjust i Instagram och det formatet, det är snabbt och enkelt och snyggt och finns alltid i mobilen. Men visst läser jag bloggar också. De här klickar jag in mig på oftast (bara tjejer såklart!):

Popfröken!

Jag minns inte när jag upptäckte Rebecca. Jag tror det var nån gång när jag började Instagramma. Sen hittade jag hennes blogg. Och den var asbra och jag gillar typ allt hon gillar och det hände ofta att jag läste nåt på hennes blogg som jag precis skrivit om på min eller som jag gått runt och tänk att jag borde skriva om. När vi båda skrev om  Silver Linings Playbook och vår kärlek till Jennifer Lawrence samma helg då visste jag att det här, det är en människa med bra smak det. Hon gillar tv-serier (Community! Girls! New Girl!) och populärkultur lika mycket som jag. Hon har ett gulligt litet barn och ett till på väg och jag älskar att läsa om barn- eller gravidgrejer. Det är min hemliga last. Jag älskar när folk jag följer på sociala media blir gravida och visa upp bilder på tjocka magar och gulliga bebisansikten.

Nippertippa!

Jessica skriver öppet och ärligt om ensamhet och framtidsdrömmar och förhoppningar och det där svåra och svarta som kliar och river innanför huden. Jag älskar när jag går in på hennes blogg och ser att det finns ett nytt inlägg att läsa. Det är något speciellt med hennes ord. Hon skriver så öppet och personligt och ibland kan jag önska att jag själv skrev på samma sätt. Även fast jag inte är i exakt samma livssituation som henne kan jag känna igen mig så himla mycket i hennes ord. Hon har det urfint och pastelligt hemma och alla hennes bilder är drömmiga. Hon har en tjusig katt också, som verkar så himla mysig (och jag som inte ens gillar katter).

Karins Konstgrepp!

Karin är typ bäst. Så skulle en kunna sammanfatta det. Hon är i sitt esse när hon skriver om feminism, vikt, självförtroende och självkänsla. Hennes hem borde bli museum och hon gör fantastiska smycken (jag har ett skitsnyggt halsband som jag fick av min man en gång!). Hon gör även grymma sminkvideos (jag älskar sminkvideos!!) och har två vilddjur till katter som verkar vara alldeles fantastiska och roliga att bo tillsammans med.

Anna ritar!

Anna är som allra bäst när hon skriver om de svåra känslorna och upplevelserna. Jag har gråtit till Annas texter många gånger. Hon har skrivit öppet om missfall och graviditet, om hennes fina pappa och hans sjukdom och död. Herre min påve, som jag gråtit till den här bloggen. Hon har en fin man också och har skrivit mycket om deras bröllop och alla de inläggen lusläste jag när jag skulle gifta mig. Hon är den mest färgstarka bloggaren jag vet och ser fantastisk ut i exakt alla färger. Hon skriver mycket om pyssel och massvis om kreativitet, vilket inte är konstigt då hon är en fantastisk tecknare och målare.

Emily Dahl!

Emily är egentligen lite för ball för mig, så hennes blogg läser jag och liksom bara beundrar. Igenkänningen är inte så stor, men vad gör det? Hon tar fantastiska bilder, som bloggen är fylld med, och hon har ofta himla tjusiga kläder på sig. Hon är modig och färgar håret lavendel och blont och rött. Och passar lika bra i allt. Såklart. Ursnygg är vad hon är. Hon har en elegant liten tax som gör sig ypperligt på bild. Taxar har en tendens att göra det. Jag älskar att läsa om folk som har hund och se bilder på andra hundar. Hennes hund flyttade hem till henne ungefär samtidigt som vi väntade och längtade efter Blixten så då knarkade jag valpbilder på Emilys blogg.


Jag läser som sagt inte lika många bloggar nu längre, men de jag läser är jag mycket förtjust i. Alla de här kvinnorna har jag läst rätt länge (typ i flera år!) och det är så knäppt att en liksom skapar en relation till de här människorna. Personer som jag inte känner och egentligen inte vet någonting om. Fast samtidigt vet jag ju jättemycket. Det är knäppt det där. Vad en lämnar ut och vad en behåller för sig själv.

Inga kommentarer: