måndag 4 november 2013

Dag 15 - Favorit-tv-serier

Jag tittar på många tv-serier. Det skulle kunna sägas att jag älskar tv-serier. Jag skriver ofta om dom här och jag pratar ofta om dom. Jag älskar min serier. Jag tittar på hur många som helst varje vecka och jag ser om på gamla serier. Det är min drog.

Så. Jag skulle alltså kunna skriva om hur många serier som helst. Men det ska jag inte. Jag ska välja ut en. En! Det är inte lätt gjort vill jag lova. Att den är utvald betyder inte att det är den allra bästa, för det valet skulle jag aldrig kunna göra. Men den är jävligt bra. Det räcker väl så.

De flesta serierna jag kollar på är amerikanska. Så därför tänkte jag att det skulle vara roligt att välja ut en brittisk serie som favorit. Så det har jag alltså gjort. Jag har skrivit om den förut, bland annat här. Serien är givetvis Gavin & Stacey! Har ni inte sett den så måste ni bara göra det.


Jag och Daniel visade den från vår vän Johan för ett par år sedan och då var vi jätterädda att han inte skulle gilla dem och att vi kanske skulle börja ogilla honom för det. Men det var lugnt. Han älskade den också. Sen sa han samma sak när han visade den för en vän. Han var rädd att vännen inte skulle gilla't så att han skulle ändra syn och att gilla-känslorna för personen skulle vändas till ogilla-känslor. Men det var lugnt där med. För alla gillar Gavin & Stacey.




Gavin från England och Stacey från Wales börjar dejta på nätet och när de ska träffas första gången tar de med varsin bästis, Smithy och Nessa, som givetvis får ihop det under festkvällen. En grym festkväll, för övrigt. Sen blir Gavin och Stacey mer seriösa, börjar umgås med varandras fantastiska familjer och så vidare, och så vidare. Och guld-tv skapas!!! Mer utropstecken behövs!!!


Alltså, ni förstår ju att det inte riktigt går att förklara såna här fenomen. Det är magi och det måste upplevas.


Det finns bara tre korta säsonger och en julspecial, så det går fort att titta igenom allt. Vilket jag har gjort säkert fem gånger minst. Julspecialen har jag säkert sett 10. För något år sedan låg det avsnittet på Svtplay ganska länge och då tittade jag kanske en gång per dag i en period. Och, ja, det är så bra. Roligt, framför allt. Men också så himla hjärtvärmande och mysigt att jag blir alldeles glad och varm i kroppen. En fin serie, helt enkelt. Men alldeles vanligt folk.
                                                         

Doris är en äldre dam som bor granne med Staceys mamma och är totalt komediguld. Ungefär allt den tanten säger är bisarrt kul. Och dialekterna, Walesiskan, är ju fantastisk att lyssna på.



Skjut inte upp det längre. Se den bara. Det är helt klart en favoritserie hos mig.

Inga kommentarer: