söndag 26 maj 2013

Oz the Great and Powerful

Jag har tidigare skrivit om hur sällan jag tittar på film längre. Film blir liksom inte intressant när jag har en massa bra serier att titta på. En hel säsong av en serie ger oftast så mycket mer glädje än en film.

Men igår struntade jag i min tillfälliga aversion för film och tittade på Oz the Great and Powerful. Det gick liksom inte att motstå den. Jag älskar The Wizard of Oz, Michelle Williams, James Franco och Zach Braff. Så det var ju givet att jag skulle gilla filmen. Och det gjorde jag!


Filmen var liksom så där alldeles lagom. Familjemysig. Magisk värld och spännande trollkarlar, läskiga häxor, och snälla, flygande apor och en liten, liten porslinsdocka. 


Oz the Great and Powerful handlar alltså om hur trollkarlen kom till landet Oz, en prequel, så att säga. Oscar, som trollkarlen heter, alltså James Franco, är en vanlig trollkarl som åker runt med sin travelling circus och kör sina tricks och illusioner. Han hamnar i Oz av en slump och alla tror han är den store trollkarlen de väntat på. Han träffar på en massa folk som bor i landet och speciellt så träffar han tre häxor, Theodora, Evanora och Glinda. Problemet är att det tar tid att lista ut vem som är ond och vem som är god.


Glinda the Good Witch spelas av bästa Michelle Williams och jag gillar att hon är så snäll och god, men ändå stenhård ibland. Typ när hon slåss. 




Nu är jag supersugen på att gå på maskerad med temat Landet Oz.

(Alla bilder kommer från IMDb).

Inga kommentarer: