måndag 15 april 2013

I min bokhylla

När jag kommer hem till folk så älskar jag att kika i deras bokhyllor. En bokhylla kan säga så mycket om en person. Min ena, stora, bokhylla är proppfull med böcker. Och inget annat. Den är helt överfull och jag vet inte riktigt var vi ska göra av alla böcker.

Men vi har en annan bokhylla också. En som vi köpte i vintras och som jag är mycket förtjust i. Den är inte lika proppfull, utan mer lagom full. Men en massa grejer som jag gillar i.
Den röda kudden som ligger på golvet bredvid är Blixtens. Det är där han hänger när han vilar och sover och tar det lugnt på dagarna. 


Den är alldeles dammig och jag tycker det säger mycket om mig att jag inte brydde mig om att damma den. Helt ärligt så tänkte jag inte ens på det. Jag borde kanske damma oftare hemma?

Högst upp är det ett gäng böcker. Ett väldigt blandat gäng. John Irving, Caitlin Moran ligger ihop med Fifty Shades. Bredvid står fyra bilder från en sommarkväll 2009 (tror det var då i alla fall). Jag, Daniel, Hallberg, Persson och Sarah var vid Sarahs familjs sommarstuga och grillade, drack öl, badade i sjön och sov över. Det var en alldeles fantastisk kväll, men liksom ändå inget speciellt. En alldeles vanlig, underbar sommarkväll och det är himla kul att de bilderna är uppe så jag alltid kan bli påmind.



På hyllan under är det ett gäng böcker till i ena hörnet. En dag och Torka aldrig tårar utan handskar (två böcker jag inte hunnit läsa) och Namedropper (som är en av de bästa böckerna jag vet) och till sist Fördjupade studier i katastroffysik. Böckerna delar hyllplan med ett blomkort från Ikea, en liten fågel i sten som jag köpt på Öland och en ljuslykta i lila glas som är så gammal att jag inte har en aning om varifrån den kommer. Den har liksom alltid funnits i mitt liv. Jag hade den mitt flickrum och jag har den fortfarande.


Fördjupade studier i katastroffysik är en himla bra bok som jag fått av Persson och som jag borde läsa om. 


På nästan hyllplan står den spännande boken Language: Its Structure and Use. Det är en kursbok från när jag pluggade engelska på distans. Bredvid den står albumet med alla bilder från engångskamerorna som vi hade med på bröllopet. Vi lade ut engångskameror på alla bord och så fick gästerna fånga kvällen ifrån deras synvinkel. Jag älskar de bilderna, de är så himla knäppa och snygga och roliga och de fångar verkligen bröllopsfesten på ett sådant himla bra sätt.

Efter albumet kommer en porslinsburk jag köpt på TGR. Den kostade bara 20 kronor och jag gick runt med den i väskan en hel kväll under filmfestivalen MusicDoc. Burken var otymplig och i vägen. Den var skör och onödig, men jag gillade den jättemycket. Jag går ofta och lyfter på locket för att se om det är något inuti, men det är det aldrig. Någon gång borde jag lägga i någonting för att överraska mig själv. Bredvid burken står ett gäng Tolkien-böcker, men de är Daniels och jag har aldrig läst dem så jag inte inte något att berätta om dem. Däremot så borde jag kanske slå slag i saken och läsa någon av dem någon gång. De sägs ju vara ganska spännande.



På det näst sista hyllplanet finns ett konstkort av Ulrica Hydman-Vallien som heter Ragata som jag köpte när jag besökte Vida Konstmuseum på Öland, ett hjärta i betong som jag fått av min mamma, en träask från Bali som jag fått av min pappa och i hörnet trängs Simone de Beauvoir med John Irving och J. R. R. Tolkien.


På det allra nedersta hyllplanet står tre dvdboxar: Buffy, Gilmore Girls och SATC.


På väggen bredvid bokhyllan hänger ett print av Marc Johns som jag är mycket förtjust i. "After years of flapping his wings, Jeffrey was fed up and decided to try something else."


Och det var min ena bokhylla det.

2 kommentarer:

Dee sa...

Åh, fint. Og elsker bildet du har - cute :)

Anastasia sa...

http://sanastasia.blogg.se/2013/april/svenska-np.html#comment Har du något tips på hur man kan förbereda sig inför redovisningar eller att hålla tal? Svar uppskattas!