måndag 8 april 2013

Appar jag diggar

(Varför skrev jag "diggar" i rubriken? Det ordet är inte alls jag).

För något år sedan visste jag knappt vad en app var. Det vet jag knappt nu heller om vi ska vara noga. Men jag vet att jag gillar dem. Vissa mer än andra. Vissa är roliga, andra funktionella och vissa rent livsnödvändiga. Känns det som i alla fall. Hur tusan klarade jag mig innan smartphone?

Mina bästa appar är (utan inbördes ordning):

Instagram
Instagram, såklart. Jag älskar Instagram. Jag väntade så himla länge på att den skulle komma till Android att det knappt var klokt. Jag visste liksom att jag skulle gilla den här appen. Det finns inget att ogilla. Små, kvadratiska bilder med massa fina filter att lägga på. Klart jag skulle gilla det. Och det gjorde jag. Sedan dag ett. Vilken hit. Än så länge har jag lagt upp 949 foton. Det är ganska så många måste jag säga. Jag har haft Instagram i lite mer än ett år skulle jag tro. Typ ganska exakt ett år. Sedan förra våren. Jag är helt Instagram-frälst. Jag gillar det mer för varje dag. Det finns så många att följa och herre min påve vad folk lägger upp snygga bilder. Och vad folk är intressanta och tjusiga och roliga och snygga.
Kobranhuggertill heter jag på Instagram, förresten.

RunKeeper
Jag springer aldrig. Det skulle inte falla mig in. Jag tycker folk som lägger upp på Facebook hur långt de har sprungit och hur fort det har gått är ganska störiga. Skrytiga, helt klart. Så det är inte därför jag gillar RunKeeper. Men däremot så promenerar jag. Jag älskar att gå långa promenader. Helst med min hund i sällskap. Eller en annan människa. Det är också trevligt. Den här appen låter mig hålla reda på hur ofta jag går och hur långt. Men det allra bästa. Det jag gillar allra mest med RunKeeper är att den peppar mig till att gå mer. Ett par gånger i veckan så får jag påminnelse om att jag kanske skulle, borde gå en promenad. Och då jag gör nästan alltid det. Jag blir påmind att ta en promenad och då tar jag mig tid till det. Annars är det så lätt att jag glömmer. Liksom bara struntar i det. Även fast jag egentligen vill, så hamnar det ganska långt ner på listan när livet är fullt med annat. Som en påminnelse till mig själv att, vänta nu, du gillar ju att gå. Ta dig tid till det då. Och då lyder jag. Då gör jag det. Det tycker jag är helt perfekt.

tvJunkie
tvJunkie håller reda på alla mina serier och när de går. Den är så himla bäst och nödvändig. Jag skulle aldrig komma ihåg alla annars och då skulle jag komma i otakt och det vill jag ju såklart undvika. Ibland tänker jag att det är lite sjukt att jag följer så många serier att jag behöver den här appen, men sånt är livet. Jag gillar serier. Jag skriver bara in vilka serier jag följer och så vet appen när de går, vilket avsnitt och säsong det är, vad avsnittet heter och så vidare. Så himla bra!

Pinterest
Alla vet väl vad Pinterest är, men jag kan väl ändå nämna att det är liksom en digital anslagstavla där jag kan nåla upp bilder som jag gillar och som är fina, inspirerande, gulliga, sexiga, goda och så vidare. Pinterest finns ju även på webben men jag gillar den bäst i app-form. Då kan jag sitta och pinna eller titta igenom andras pinnar när jag gör något annat, typ väntar på att pastavattnet ska koka eller tittar på ett gammalt avsnitt av Lost. Pinterest är sån himla lättsam och sockersöt underhållning att det inte går att ogilla. Det är perfekt när jag vill döda tid och bara titta på tjusiga kläder, det perfekta hemmet, söta djur, vackra bröllopsbilder, läskande drinkar, heta karlar eller dödligt snygga frisyrer.

Candy Crush Saga
Jag är helt beroende av Candy Crush. Just nu ligger jag på bana 88 och jag är så jävla förbannad för det går inte att komma förbi den. Jag har legat på samma i typ två veckor och det är så fantastiskt irriterande att det knappt är sant. Jag ser hur alla andra bara glider förbi den banan och den är så svår att det knappt är sant. Jag har kommit så nära, så nära med bara en liten gelébit kvar, men det går inte ändå. Jag är helt fast i Candy Crush. Bästa spelet nånsin. Jag brukar inte riktigt bli fast i spel på det här sättet. Men det är nåt speciellt med Candy Crush. Och jag blir så himla megaglad när jag faktiskt klarar en bana (även om det var länge sedan nu).

Facebook, Twitter och Gmail är så givna och välanvända att jag inte ens tänker nämna dem. Men nu gjorde jag visst det ändå. Det var nog det, tror jag. Mina bäst appar. Gud, vad jag älskar dem.

1 kommentar:

Vicky sa...

vägrar ladda ner candy crush pga vet att jag skulle fastna direkt. är redan fast i föregångaren bejeweled .. hm.