lördag 16 mars 2013

Sömnrubbning

Jag har alltid varit ganska kvällstrött och ganska så morgonpigg. Vilket tidigare har betytt att jag somnat runt tolv och vaknat av mig själv vid nio nån gång. Men nu har mitt sömnmönster totalt spårat ur. Jag är trött vid 21 och igår somnade jag prick 22. Och så vaknade jag vid sex i morse och var helt pigg. När Daniel kom hem från jobbet (han jobbar alltså natt) var jag pigg och redo att gå upp. Och det konstigaste är att det här inte är en engångsföreteelse. Det har varit så här i kanske två veckor. Häromdagen gick jag upp vid halv sex på morgonen. Det är ju liksom inte okej. Det är inte sunt att vara uppe så tidigt om en inte behöver. Men egentligen gillar jag att vara uppe tidigt. Jag har som mest energi på morgonen och förmiddagen. Sen blir den bara sämre. På morgonen är jag kreativ och full av inspiration. Speciellt soliga morgnar. Eftersom jag går ut med Blixten på morgonen så kommer jag ju alltid ut i friska luften och då blir jag ännu piggare. Sen går jag in och äter frukost och dricker kaffe. Och gissa vad. Då blir jag ännu lite piggare (om det nu är möjligt).
Har jag blivit en sån person som går upp i ottan och lägger sig före sena Aktuellt? Har jag blivit min mamma? Hon går upp svintidigt varje dag. Hon hinner göra hur mycket som helst innan jobbet. Ska jag bli en sån person?

Men det negativa med det här är ju att jag blir så fantastiskt trött på kvällen. Vid tio är jag dödstrött och vill sova. Att titta på en film är helt omöjligt. Serier går bättre. Men inte alltför många avsnitt i rad. Då somnar jag bara. Jag skulle titta på ett par avsnitt Sabrina Tonårshäxan igår innan läggdags. Jag lade in tre stycken i spellistan. Jag tittade i kanske 10 minuter och sedan somnade jag. Och vaknade inte förrän 06.03, pigg som en lärka.

Inga kommentarer: