tisdag 19 mars 2013

Sabrina, The Teenage Witch

Som bekant är jag mycket förtjust i 90-talsfilmer och -serier. Med det in mind borde det inte komma som någon överraskning att jag är fasligt förtjust i Sabrina, the Teenage Witch


Det är en klassisk 90-talsserie och jag följde den slaviskt när den gick. Nu har jag fått tag på hela serien och har börjat tittat på den igen, mer sammanhållet. Fast jag har sett alla avsnitten tidigare. De första har jag sett en massa gånger. Och till och med läst, jag är ganska övertygad om att de kom i bokform också. 


Det allra första avsnittet, alltså piloten, är så fantastiskt bra. Det är då hon upptäcker att hon är en häxa för första gången, på hennes 16-årsdag, och hon kliver in i en magisk värld. Hon får reda på att hennes släkt också är häxor och att hennes katt egentligen inte alls är en katt utan en magiker som försökt ta över världen och är dömd till att leva som katt.



Serien är givetvis fantastiskt 90-talssnygg. Jag älskade Sabrinas look då och jag gör det fortfarande.


I piloten träffar hon the Witches Council för första gången, hon förtrollar ärkefienden Libby till en ananas och hon vrider tillbaka tiden. Bara sådär. No big deal. En fattar ju direkt att hon är en alldeles särskild häxa. Nåt speciellt, helt klart.



När hon ligger i sängen och chitchattar med Salem om dagens händelser bär hon något så snyggt som en fotkedja. Jag måste bara leta upp min gamla fotkedja till i sommar, så himla snyggt ju.


Det bästa är också att Sabrina är ganska mycket av en tönt. När hon går med i the Science Club tycker till och med vännerna Jenny och Harvey att hon är en supertönt. För att inte tala om vad Libby tycker. Men det är ju ganska coolt att vara en tönt.



(Exakt ett sånt här halsband hade jag):



Första avsnittet slutar med att Sabrina får ge igen på Libby genom att häxrådet ordnat så att hon får leva om dagen, så hon vet allt som ska ske och när. Alltid skönt när Libby får igen för gammal ost.


Sabrina, the Teenage Witch är fantastiskt bra och jag råder alla som inte sett den att göra det omedelbums. 

Inga kommentarer: