måndag 17 december 2012

En Uppsalahelg


I lördags tog jag, Daniel och min mamma tåget upp till Uppsala. Det var lite förseningar såklart, men inte alltför lång tid. Mitt på dagen var vi framme. Vi gick genom staden och jag kilade in på affärer och hittade en kofta till halva priset och ett tjusigt halsband. Jag älskar att hitta saker som jag inte visste att jag ville ha, men som är himla användbara, till halva priset. Bästa fynden.

I vart fall så gick vi hem till Johan, där jag och Daniel skulle sova, och lämnade väskan. Den orkade vi bara inte gå och släpa på. Sedan bar det av till Akademiska sjukhuset. Det var liksom det som var målet med resan. Att hälsa på min bonuspappa. Han ligger inlagd på Akademiska och har legat där i ett par veckor. Det var egentligen ganska lätt att hitta till sjukhuset, så här i efterhand. Men när vi gick där och då så hade vi ingen aning om vägen. Och det snöade från alla håll. Som små, små snöstenar i ögonen kändes det. Men sedan var vi framme. Det är alltid svårt med sjukhus, tycker jag. Lite läskigt på nåt sätt. De är så stora och det är svårt att veta var en ska gå. Var en får gå. Men vi hittade i alla fall. Vi hittade rätt hus och rätt avdelning och rätt våning och rätt rum. Ett skyddsisolerat rum.


Vi fick gå in i en sluss innan själva rummet. Där fick vi ta av oss och sprita händer och annat. Allt som Göran skulle ha skulle spritas. Så inga bakterier skulle föras över. Det finns mycket regler på sjukhus. Det var himla mysigt att träffa Göran, att fika lite och prata. Om allt går som det ska kommer han hem nu i veckan. Vilken bra julklapp!
Mamma stannade kvar på sjukhuset, hon skulle nämligen sova där, medan jag och Daniel tog oss ner mot centrum igen. I snöstormen. Vi trodde det skulle ta en halvtimme kanske, men det tog tio minuter. Vi var hungriga och chansade på en irländsk restaurang och pub. Det var knappt vi fick bord, för det var fullbokad, vi fick sitta på nåder vid ett bord som redan var bokat. Men vi var ganska snabba. För vi hade en biobokning sedan. Efter maten gick vi en promenad genom ett juligt Uppsala innan vi gick till Spegeln för att se The Hobbit. Den började 21.30 och höll på i nästan tre timmar. Det var knappt jag kunde hålla mig vaken (jag är en tröttis) men det gick bra. Det var en spännande, mysig och himla bra film. Men jag tror jag måste se den igen för att verkligen hänga med. Efter filmen pulsade vi genom snön hem till Johan och sov riktigt gott, jag var dödstrött efter en lång dag.


När vi vaknade igår morse gick vi till ett konditori tillsammans med Johan och åt frukost. Frukost på ett mysigt kondis är en himla bra frukost. Sedan mötte vi upp våra vänner Hallberg och Ida och så kom min mamma till stan och så gick vi alla och fikade. Så mysigt det var att träffa alla. Vid 14.00 tog jag, mamma och Daniel tåget hem igen.

Så himla mycket jag kan hinna på en helg, ifall jag verkligen vill. För det mesta känns det som att tiden inte räcker till, men det går ju att klämma in ganska mycket på kort tid.

Inga kommentarer: