söndag 23 december 2012

Adventsbrunch

I förmiddags kom Jessica och Elin hem till mig för gröt och scones, för vad kan vara mysigare än adventsbrunch? Det var helt rätt grej att göra bestämde vi. Jessica är bara hemma i stan över julafton sedan far hon hem till Oslo igen och då måste vi ju umgås så mycket det bara går.
Jag tände ljus och städade bordet så det blev julmysigt. Snögubbens hatt går att lyfta av och däri gömmer sig skumtomtar.


Ute ven vinden och det snöade och snöade. Då är det så himla mycket bättre att vara inne och laga mat. 


Jag var randig och gröthungrig. 


Scones har jag inte gjort på hur länge som helst, men det smakade gott och väldigt högstadieaktigt. Jessica fick ansvaret för att blanda degen och smeta ut den på plåten. Hon var en hejjare på det.


Risgrynsgröten köpte vi i korvform och värmde bara på. Det är så fantastiskt mycket lättare. Och varför krångla i onödan?




Sconesmästaren Jessica!


Även fast jag bara hade minimalt med smör hemma så blev det riktigt goda scones. Med ost på var de alldeles fantastiska. Ost gör det mesta fantastiskt. 


Elin hade grötansvar. Jag vet inte vad jag hade ansvar för? Julmusiken kanske. 


Sedan åt vi och pratade i flera timmar. Som sig bör. När tjejerna for hemåt och Daniel till jobbet tog jag med Blixten och promenerade till pappa. Där drack vi och Gustav den årliga eggnogen. 


Inga kommentarer: