söndag 30 december 2012

2012: Januari till Mars

Nu lider året mot sitt slut och då är det ju helt klart dags att titta tillbaka på vad 2012 var för år egentligen. Det känns som ett väldigt långt år, jag minns knappt hur det var i början av året. Det blir i etapper annars blir det så himlans mycket. Januari till mars kommer här:

Januari
2012 började med en nyårsfest hemma hos oss. Vi var en massa folk och hade knytis. Sverker och Stina hade kommit upp från Malmö och sov hos oss, David sov också över och den första januari började traditionsenligt med bakispizza och Trollkarlen från Oz. Ett mycket bra sätt att börja ett år.
I januari tittade jag mycket på Dawson's Creek, jag fick sjätte säsongen i julklapp och ägnade januari att titta klart på den underbara serien. Jag lagade en massa italiensk mat och vi bjöd hem Daniels föräldrar på italiensk afton. Jag började plugga. Jag läste en kurs i engelska och mina dagar bestod av litteraturanalys och lingvistik. Det var så himla roligt, jag älskar att plugga och då allra särskilt engelska, mitt bästa ämne. I ett par veckor i januari var vi hundvakt åt Wille för mamma och Göran var i Thailand. Så vi hade två hundar att gosa med och gå långa promenader med. Så det blev många skogspromenader med hundarna. Ibland tog vi med oss te i en termos och smörgåsar och så åt vi frukost i skogen. Jag fick vårlängtan direkt i januari och tyckte att månaden gick alldeles för långsamt. Jag läste massor av böcker i och med att jag läste både till skolan och för skojs skull. Efterlängtade The Fault In Our Stars kom äntligen ut och den sträckläste jag såklart. Januari avslutades med en spagetti alla vongole-middag hemma hos min pappa.





Februari
I februari hände det inte så mycket. Känns det som. Det var fortfarande väldigt mycket snö ute och himla kallt. Jag möblerade om i vardagsrummet och det blev så jädrans mycket bättre. Jag köpte glittriga nagellack, åt våfflor och vi hade besök av David en helg. Jag gick ut och åt med Jessica och Erika och hade på mig nya jeans som jag kände mig himla snygg i. Jag pluggade en massa. Läste Tracks av Louise Erdrich, Jane Eyre av Charlotte Brontë och böcker om engelsk grammatik. Jag kapade av håret ända till örsnibbarna. Jag tyckte det blev lite för kort, men trivdes som fisken i vattnet när det växt ut lite. Jag åkte till Stockholm alldeles ensam för att gå på  Jennys födelsedagskalas och träffade Elin. Det var en stor grej för mig eftersom jag är rädd för Stockholm och tycker det är jobbigt att göra saker ensam. Men jag gjorde det och det var superskoj. I februari tittade jag på en massa film och vi hade dagsbesök av Björn. Jag åt semlor, längtade ännu mer efter vår, jag tog in tulpaner och blev glad av att se Prins Daniel meddela att hans dotter var född. Jag tittade på Oscarsgalan ensam och det var himla svårt att hålla mig vaken. Sedan blev det bokrea och jag köpte två böcker som jag fortfarande inte läst.







Mars
När mars kom smälte snön bort och livet blev vårigare än nånsin. Jag bar randiga klänningar och prickiga kjolar mest hela tiden. Och så köpte jag en megasöt blus med Peter Pan-krage och små kaniner. Den är fortfarande en favorit. Jag tittade mycket på film, bland annat så såg jag Carnage och Hugo, där den förstnämnda var den var bästa. Jag köpte en blommig vårduk för att få in våren i lägenheten också, och en massa tulpaner. Vi var på middag hos Daniels föräldrar och vi var på 50 års-kalas för hans morbror. Björn och Maja kom till hem till oss och vi fick träffa deras fina hund Juno för första gången. Hon och Blixten blev BFFs direkt. I mars blev jag  förälskad i pastellfärger och en dag åt vi tacotårta till middag. Jag hårdpluggade inför en tenta, skrev den och fick A, vilket gjorde mig mycket glad såklart. Sedan blev det så varmt att jag och Blixten kunde sitta och dricka kaffe och sola på balkongen. Det är vårigt om nåt. Sedan började jag jobba heltid och skriva C-uppsats samtidigt. Jag tittade på Firefly för första gången och månaden slutade med att vi förlovade oss.







1 kommentar:

lovisa/polichinelle sa...

alltså maten på bild 2. jag DÖR SÅ GOTT.