fredag 9 november 2012

Lite mer om sömn

Hur brukar folk sova? Alltså i vilka kläder? Är det vanligast att bära pyjamas i sängen? Eller att bara vara klädd i underkläder på natten? Eller är naken det vanligaste? Det finns så många frågor som jag kanske aldrig kommer få svar på.

När jag var liten sov jag alltid i pyjamas. När jag blev lite äldre var det stor t-shirt och trosor. Jag sov liksom alltid i nåt. Någon typ av klädesplagg. Jag kunde inte tänka mig något annat. Det var så självklart. Mina styvsyskon sov nakna när det var små. Jag kommer ihåg att jag tyckte att det var så himla konstigt. Nästan obscent. Barockt. Att sova naken. Hur kunde dom? Det var så himla långt ifrån min bild av vad som var normalt. På natten bars pyjamas. Det var så självklart för mig.
Nuförtiden sover jag alltid naken. Förutom om vi har nattgäster. Då tar jag på mig ett tjusigt, svart nattlinne. Men annars. Alltid naken. Det är ju skönast. Det är nästan obekvämt med nattkläder. Och varmt. Naken känns så rätt. Skönt att veta att jag kan ändra åsikt.

Inga kommentarer: