onsdag 31 oktober 2012

Mina bästa djur: del 2, Kapybara

Mitt andra bästa djur i denna underbara serie om djur är kapybaran. Eller vattensvin, som vi ibland säger på svenska. Det namnet passar ganska bra, för det är i princip ett stort marsvin. Men mycket ballare. Givetvis. Kapybaror är gärna i vatten, vilket är ganska givet på grund av namnet. Eftersom de bor i områden där det finns farliga djur i vattnet, typ kajmaner, så borde det vara osmart att vara i vattnet, men kajmaner äter inte kapybaror oftast. (Antagligen för att de är så badass).



När jaguarer attackerar kapybaror använder de den smarta tekniken att fly ner i vattnet (dock lyckas den tekniken inte alltid då jaguarer är svinsnabba).



Men mest gillar jag kapybaror för att de ser så himla obrydda ut. Så himla I don't care om precis allt. Kolla lirar'n ovan till exempel. Han är stencool.


Och de har söta bebisar också. Vilket givetvis är ett stort plus. Kolla den lilla minikapybaran bara. Den skulle jag vilja ha i fickan och ta fram och gosa med.


De är ganska så himla stora också. Kolla kapybarahuvudet mot kajmanhuvudet. Mycket större!


2 kommentarer:

Nathalie sa...

Ja så himla rolig grej:) det var massa skoj i den.

kajsa sa...

Har sett en sån där på zoo i Washington DC en gång och blev alldeles till mig. Den och en miniatyrflodhäst var helt klart den största behållningen hela den dagen. Jävligt värt att totalt bränna sönder axlarna i solen också vill jag minnas.