fredag 28 september 2012

Bästa ledighetsfredagen

Ibland är livet så jädrans härligt. Som nu. Eller för en liten stund sedan. Klockan kvar över sex. När jag cyklade hem från nattskiftet. Och när jag svängde in på min gata och näsan fylldes av doften från bageriet. Nybakt bröd. Så gott. Och det var mitt sista nattskift. För nu är jag ledig i fem dagar. Det är inte helt fel. Och det är fredag! Bästa dagen att bli ledig på. Nu ska jag sova i ett par timmar och sedan när jag vaknar ska jag gå ut med hunden och äta långfrukost. Sedan ska jag åka till simhallen och simma. Och när jag kommer hem har nog min kille kommit hem från jobbet och så går vi och handlar. Nåt gott att äta kanske vi köper. Kanske till och med en öl. För det är ju fredag. Och jag är ledig.

Det är något speciellt med att jobba natt. Och sluta på morgonen. Det är något speciellt med att sluta på en fredag. Och ha helg, precis som alla andra. Men att sedan vara ledig två extra dagar. Det känns så himla lyxigt. Ja, fredagar är bästa dagen att bli ledig på. Jag har alltid älskat fredagar. Det är en sådan mysig dag. Äntligen ledigt efter en lång jobbvecka. Äntligen helg och kalas och ledigt och roligheter. Bästa dagen.

1 kommentar:

Ina sa...

Vad jobbar du med? :)