tisdag 21 augusti 2012

Håriga kvinnor

Jag såg ett program häromkvällen på kanalen TLC. Det är ingen höjdarkanal direkt, jag skulle kalla det mesta som sänds där för skräptv (vilket absolut inte betyder att det inte är sevärt - I love me some Extreme Couponing, till exempel). Men i vart fall, den kvällen gick ett program som hette Hairy Women (jag tror det var brittiskt) och som i princip gick ut på att kvinnor med kroppshår är äckliga och onaturliga. Programmet träffade/intervjuade ett gäng olika kvinnor och som pratade om kroppshår. Alla kvinnorna tyckte det var äckligt och tog konstant bort det från kroppen. En kvinna, Peta, skulle göra en "utmaning" och försöka hålla sig från att vaxa kroppen i två månader (eller nåt sånt). Det gick nån vecka och hennes pojkvän dumpade henne (som hon varit ihop med i fem år!). Sedan gick det ett par veckor till och sedan ringde hon till salongen och bokade en helkroppsvaxning i panik. Hon höll ut i fem veckor. Under dessa fem veckor blev hon hånad av hennes kvinnliga nätbollslag. De tyckte hennes håriga ben var vidriga. De var förundrade över att hon hade klarat att vara hårig så länge. Efter att Peta vaxat sig kom pojkvännen så småningom tillbaka.
Och jag blir helt chockad. Är det så här? Är människor i allmänhet såhär rädda för kroppshår?

En annan kvinna i programmet vaxade kontinuerligt hela kroppen. Hon ägnade en timme varje morgon till kroppshårsborttagning. Hon ville vara helt hårlös precis överallt. Förutom på huvudet då, där det ska vara långt och svallande. Hon plockade och rakade och vaxade och blekte. Hennes man skulle aldrig få se henne hårig (eller ens aningens stubbig). Jag undrar om hennes man ägnade samma tid varje morgon till sin behåring? Den här kvinnan avslutade programmet med att gå till en laserklinik och ta bort håret permanent.

Andra kvinnor som intervjuades i programmet var ett gäng som skulle på en så kallad tjejresa till utlandet. Eftersom de skulle vara i bikini så måste ju allt kroppshår bort. De ägnade en kväll precis innan resan till att dricka vin och vaxa varandra. De verkade tycka att det gjorde mycket ont. Men de sade att det var värt det om karlarna tycker att de är snygga. En av de här kvinnorna sade att männen borde veta hur mycket tid det läggs ner på hårborttagning, så att de skulle uppskatta det. En annan höll inte med. Hon tyckte att kvinnor ska ju vara lite hemliga och mystiska, männen ska inte veta allt som pågår. Deras pojkvänner vill ju inte ligga med håriga tjejer. Och kyssa en kvinna som har lite fjun på överläppen är det värsta som finns, sade pojkvännerna i en intervju.
Herre min påve! Jag mådde sämre och sämre ju mer av programmet jag såg. Är det såhär i Sverige med? Har jag missat nåt? Är folk så besatta av att ta bort kroppshår på kvinnor? De här kvinnorna i programmet skulle ju tycka att jag var nåt form av monster, alldeles hårig och dan.

Att det finns folk som fortfarande tycker att kroppshår är "onaturligt" och "manligt". Att det fortfarande finns män (och kvinnor) som älskar hårlösa kvinnor som lider av att vaxa sig. För nog gör det ont. Allra speciellt på känsliga ställen som underlivet (om en ska tro kvinnorna i programmet alltså, själv vet jag inte). Och tiden som läggs ner på att ta bort hår. Hår som inte ens syns särskilt mycket. Hår som i allra högsta grad är naturligt för kvinnor att ha. Vilket jäkla värld vi lever i. Visserligen vet jag ju att det är såhär. Men att få alla myter och normer om kvinnligt kroppshår slängt i ansiktet under en timme blir liksom en chock för systemet.

Men det är verkligen en ärlig fråga: är det såhär? Ägnas det så mycket tid åt hårborttagning? Är det vanligt att raka eller vaxa bort allt? Känner ni igen er i kvinnorna i programmet?


(Tips! Googla inte "Hairy Women". Det gjorde jag och tydligen är det en mycket stor grej i porrvärlden).

6 kommentarer:

Sofie sa...

SV/ I know, skittuffa ju :D:D

Elin en trappa upp sa...

JAG HAR OCKSÅ STÖRT MIG! Klart som fan det är naturligt hur lite de än gillar det. Herre gud!

Jennifer sa...

Jag minns att jag såg ett avsnitt av Big Brother i våras och fann mig stirra med gapande mun på vad som försigick på tvn. Alla tjejer satt gemensamt i bubbelpoolen och eliminerade hår. De rakade armarna, inte armhålorna utan ARMARNA. Vad i helvete?! tänkte jag och var tvungen att fråga runt i bekantskapskretsen om det var något man gjorde. En rakade sina underarmar. För att hon mådde dåligt över att de var håriga. Herreminjävlajesus. Tanken på att ta bort hår på armarna hade aldrig tidigare slagit mig. Jag kan personligen tycka att det är skönt att bli av med lite päls då och då men inte för att det är estetiskt tilltalande.När jag var yngre och ängsligare så var det högprioriterat däremot, rubb och stubb skulle bort, ingen gillar ju håriga tjejer sa ens jämnhåriga och jag tycker att det är sjukt skönt att lämna det bakom mig. Bry er inte om min jävla behåring, jag är en människa! ;)

Miranda sa...

Gudars skymning man vet ju inte om man ska skratta eller gråta! Naturligt är fint. Jag känner då inte igen mig, men jag minns hur det var i högstadiet, då var tjejerna rätt pressade alltså. Men vuxna kvinnor. Och män framförallt som inte släppt den där löjliga fixeringen från tonårstiden... Jag tycker det är fruktansvärt...

Anonym sa...

Hej! Jag tycker det är vansinningt med all hysteri! Sen kanske jag förstår kvinnor/tjejer som tar bort hår i ansiktet,men lite stubb under armarna o på benen gör väl inget,sen mellan benen är det ju faktiskt jäkligt sexigt om tjejen inte är rakad,möjligtvis ansad bikinilinje! :)

Tack för ordet! ;)

Anonym sa...

Hej,klart en tjej/kvinna ska hår. Spelar mig ingen roll alls varken på kropp eller nertill. Tror nog mest att tyvärr dom som ses mest i media och sådant delar detta äckliga ideal. Men resten av befolkningen har hår:)
Skrivet av en kille/man på 31 år.