tisdag 31 juli 2012

Den här med böcker och att hitta vad jag vill läsa


Idag läste jag ut In One Person av bästa John Irving. Det var verkligen på tiden. Jag har blivit en riktig långsamläsare. Boken var bra, men jag behöver smälta den lite mer tror jag. Antagligen läsa den en gång till. John Irving har en tendens på senaste tiden att låta böckerna utspela sig under en fasligt lång tid. Från barndom till vuxen och gammal. Berättelserna är så stora att det tar ett tag för mig att smälta dem. Så var det med In One Person. Den utspelar sig under en massa herrans år och jag blandar lätt ihop händelser och årtionden. Så jag behöver tid.

Och jag behöver en ny bok att läsa. Jag avskyr att stå utan bok. Jag håller visserligen på med A Clash of Kings, men den har jag ingen lust att läsa nu när jag sett säsong två av Game of Thrones. I stora drag vet jag ju liksom vad som händer. Men jag kanske borde börja med A Storm of Swords? Fast då känns det nästan som att jag spoilar säsong tre för mig. Jag har ju sett de andra säsongerna utan att veta vad som kommer att ske. Jag är också mitt inne i en omläsning av Hunger Games-trilogin. Men jag tror att jag är sugen på nåt nytt, inte omläsning. Jag har En Dag av David Nicholls ligger hemma på en hylla. Den kanske jag borde ta mig an? Men jag är inte så sugen att läsa den på svenska. Annars har jag The Water-Method Man hemma också. Den har jag tidigare bara läst på svenska (Vattenståndet) och den gillar jag ju jättemycket. Den kanske jag borde läsa på originalspråk? Ja, så blir det nog. En dag får vänta. Jag ger min bästa John Irving ytterligare några timmar av mitt liv.

Inga kommentarer: