söndag 11 mars 2012

På köksfronten en hel del nytt


Mitt köksbord är alldeles fantastiskt stökigt, men det bryr jag mig inte riktigt om. Det blir så när jag pluggar och vill ha alla böcker och papper och anteckningar inom räckhåll. Men det jag ville visa var två köksnyheter hemma hos mig. Nämligen min nya bordsduk och de nya köksstolarna. Bordsduken är fin och och blommig och vårig och väldigt färgglad. Det gör mig glad. Annars är mitt kök ganska grått med gråa luckor och grå tapeter. Så färg kan behövas. Extra plus för att duken döljer ett ganska fult bord. Stolarna är också nya, de köpte jag igår. Eller alltså, nya och nya, de är ju loppis såklart. Men det viktigaste med dem är att de är stadiga och man kan sitta på dem utan att vara rädd för att ramla. Det är mig fantastiskt glad. De stolarna som stod där innan var himla snygga. De hade jag fått av min mormor och morfar som i sån tur haft de i typ 40 år. Så de hade blivit suttna på en hel del. De var rangliga och vingliga och benen så att säga gled isär när någon över 30 kilo satt på dem. Både jag och de flesta jag känner väger en bit över 30, så de var ett ständigt problem. De nya är så stadiga så, och man behöver inte vara rädd att ett ben ska trilla av när man drar ut dem, eller att de ska kollapsa när man sätter sig. Det känns verkligen så himla skönt.

1 kommentar:

Matilda sa...

Annars lagade jag en stol som gled isär hela tiden häromveckan. Köpte bara trälim, tog isär alla delar, hade lim i hålen och tryckte ihop plockepinnet igen. Nu är stolen stadig igen.

Det är det som är praktist med gamla grejer, de sår alltid att laga.