tisdag 13 mars 2012

The Girl with the Dragon Tattoo


Häromdagen såg jag den amerikanska versionen av Män som hatar kvinnor, det vill säga The Girl with the Dragon Tattoo.  Den har jag velat sett sedan premiären i december, så det är ju kul att jag kom till skott. Bara ett par månader senare. Men den var ganska bra i alla fall. Snygg och så där. Mycket svenska miljöer, vilket ju är lite knasigt, men himla roligt. Jag har alltid varit intresserad av hur Sverige och svenskarna porträtteras i amerikansk media. Att se James Bond stå med en Icakasse i bakgrunden blir ju lite fel på nåt sätt. Men som sagt, ganska kul.
Jag tycker att svenska versionen är bättre, men det är kanske för att jag såg den först, vem vet. Det var konstigt att vissa av skådisarna bröt på svenska i Dragon Tattoo och att Salander sa "Hej hej" när hon kom in i ett rum, men resten av tiden pratade de engelska. Stellan Skarsgård som liksom är svensk, hade däremot noll brytning. Han pratade amerikansk engelska, vilket igen ju är lite konstigt. Vissa bryter och andra inte. Salander hade massa brytning, jag vet inte var hon skulle komma ifrån. Filmen utspelas i Sverige, men amerikaner gör rollerna. Men inte alla, vissa var svenska. Jag blev lätt förvirrad.
Vad gäller rollerna så saknade jag Peter Haber som Martin Vanger. Han gjorde den rollen himla bra och kan se så himla obehaglig och ond ut.
Vad förvirrat det här blev, men i alla fall, bra film. Även fast de ändrat vissa saker.


1 kommentar:

Jorunn sa...

Jag kunde inte sagt det bättre själv! Håller med dig i allt :)

Du har fått en Blog Award av mig. Kolla in min blogg för mer info!