måndag 20 februari 2012

Att leva på en budget

Jag tänkte skriva lite om det här att leva på en budget. Att leva med förhållandevis lite pengar, men ändå har det så roligt som möjligt. Det finns ju några trick att ta till. Vissa är självklart, men tåls att upprepas och andra kanske är mer okända. Jag vet lite om hur det är att leva på en budget. Lite knapert sådär. Jag har varit  arbetslös i omgångar och jag har länge varit student. Just nu pluggar jag utan lån från CSN, jag tar bara bidragsdelen, vilket ni som har studerat vet att det är runt 2000 kr. Inte så himla mycket alltså. Dock har jag haft tur med sommarjobb. I somras arbetade jag skift inom metallindustrin och jag har fortfarande kvar sparpengar därifrån. Det går att leva även fast man inte har så mycket pengar. Alla som levt på studiemedel från CSN (som är alldeles galet lite pengar) vet att man klarar sig på ganska lite. Man klarar sig knappt, i alla fall. Det är inte lätt, men det finns små sätt att göra det lättare.

     (Loppisfyndad kuvertväska)

Här är mina bästa tips om man lever på en budget:

  • Gå med i Icas kundklubb. Eller Coops eller den/de affärer där du handlar mest. Då får du hem rabatter och erbjudanden och så vidare. Himla bra om man ändå handlar där hela tiden. Ica har även "Korterbjudanden" dagligen i affären som de med Icakort får ta del av. Sådana typer av rabatter finns det säkert på alla stora affärer.
  • Gå med i alla kedjors shoppingklubbar. Lite samma grej här som punkten innan. H&M, Lindex, KappAhl och så vidare, har alla kundklubbar. Är du med får du hem specialerbjudanden, rabattcheckar, inbjudan till shoppingkvällar och så vidare. Ska man ändå handla är det ju bra att få det lite billigare och har man inte råd att handla innan, så kanske man har det med rabatterna. Shoppa är ingen livsnödvändighet, men det är jäkla roligt!
  • Kolla noga, noga i alla reklamblad du får hem i brevlådan. Bli bästa vän med reklambladen. Ofta får man hem reklam får alla möjliga typer av ställen. Bläddra igenom alla och fynda där det är billigt. Här kan man få bra tips på de mataffärer man inte handlar i så ofta. Eller om Clas Ohlson eller Rusta eller liknande har något supererbjudande står det alltid i deras reklamblad. Ta genast bort "Ingen reklam, tack" från ditt brevinkast.
      (Minimozarellabollar från Lidl)
  • Prova alla billighetsmatmärken- och butiker. Netto, Lidl och så vidare kan överraska. Det må kännas ganska lågpris, men jag älskar att handla på till exempel Netto. Det är en jättekonstig affär där allt ligger hullerombuller och man hittar ingenting. Men det finns en stor fyndpotential. På den här typen av affärer finns det inte bara mat, utan en massa annat också. I det senaste reklambladet från Netto såg jag att det fanns en massa billiga köksprylar, typ kaffebryggare och stekpannor och liknande. Godis, läsk och hygienartiklar har en tendens att alltid vara billigare på den här typen av affär.
  • Handla på second hand och loppis. Här kan du verkligen hitta finfina fynd. Själv bor jag i en småstad och småstadsloppis är fantastiskt bra! I större städer kan det fortfarande vara ganska dyrt på second handaffärer, men i småstäder är det oftast mycket billigare. På landet finns de allra bästa! På en bra second hand-affär kan du hitta allt från kläder och smycket till porslin och möbler. Att vara där tidigt och återkomma ofta är en bra idé. Riktigt bra grejer stannar inte kvar i affären länge.
  • Storhandla! Gå inte till affären varje dag. Försök handla mat mer sällan, men storhandla då. Det kan krävas att du planerar din matsedel för veckan eller månaden, men det är helt klart värt det. 
     (Klädbytardag med en massa tjejer hemma hos min kompis Elin)
  • Bytlånas med folk, dina kompisar, din mamma etc. Jag har haft klädbytesdagar flera gånger med mina kompisar och det är alltid lyckat! Jag har fyndat hur mycket fint som helst, som mina vänner var trötta på. Bäst är ju om man är många i blandade storlekar eller få med ungefär samma storlek. Har man inte samma storlek kanske det kan funka ändå. En persons topp kan bli en annans klänning och så vidare. Accessoarer är också bra, då de inte kräver en särskild storlek. Vill man inte lämna ifrån sig plaggen helt kan man ju bara lånas. Då kan du få en ny garderob samtidigt som en vän lånar dina kläder, och sedan byter ni tillbaks.
  • Lära dig sy eller sticka. Jag kan varken eller, men ibland har jag snälla människor i min närhet (farmor) som kan göra det åt mig. Kan du sy eller sticka eller liknande själv, så kan du få en ny kjol av en gammal duk eller en topp av en oönskad gardin, eller en helt ny halsduk i en fin färg. Mycket billigare, och roligare, än att köpa i affär.
  • Gör massa matlådor och storkok. Det här funkar bäst om du har mycket frysplats. Att göra matlådor är himla bra om du äter lunch hemifrån. Då slipper du köpa dyra luncher ute. Det är bra att ha till kvällen också, om du inte har lika mycket tid alla dagar.
     (Rutig skjorta från second hand)
  • Köp storpack! Storpack är jättebra. Har du stor frys kan du frysa in delar eller hela av maten om du köper ett stort pack. Eller så kan du laga mat på hela och få en massa över, som kan bli matlådor. Storpack blir oftast billigare i längden, men förvaring är ju ett problem. Det är svårt att köpa 50 toarullar på en gång om man bor i en liten lägenhet. Men du kanske har plats på vinden eller i källaren? Det gäller att tänka ett varv extra.
  • Titta på Extreme Couponing. Okej, kanske inte det bästa tipset, men jag blir alltid peppad på att snåla och spara när jag ser det här programmet. Tyvärr fungerar inte rabattsystemet i Sverige på samma sätt, så synd annars skulle man kunna spara enorma summor.
  • Använd fantasin! Det här är kanske det viktigaste tipset. Det gäller både kläder och mat, ramar gör en kreativ. Prova att laga mat endast av det som finns hemma i kylen och skafferiet. Shoppa inga nya kläder på ett tag. Rensa upp i din garderob och se på den med nya ögon. Prova nya klädkombinationer. Ta på dig färger/mönster/plagg som du inte brukar använda eller inte brukar använda ihop med varandra. 

Puh! Det var några tips från mig.  Har ni något annat superbra tips att dela med er av? Jag vill höra allt!

4 kommentarer:

E L I N F E L I C I A S sa...

jättebra tips! :)

Annika sa...

Shit vilka bra tips. Måste ta tag i saker och bli medlem på coop. Vet inte varför jag inte är det redan??? Är ju där JÄMT ba

Felicia sa...

BORDE läsa igenom det när jag kmr hem bättre, påminn mig!

puss

Unga fröken Karlsson sa...

Himla bra tips, tack!