måndag 9 januari 2012

Laga italienskt: Capritårta

Idag blev det en italiensk dessert istället för middag. Alltså, jag åt ju middag också, men den var inte särskilt italiensk. I alla fall. Capritårta blev det till efterrätt. Den blev väldigt god, men den hade en så kallad "vuxen" smak. Det skulle varit jättegott med en kopp kaffe till eller nåt, men det hade inte jag.
Den innehåller inget mjöl men massor av sötmandel, choklad och rom. Den var otroligt lätt och luftig och det passade utmärkt med grädde till. Vaniljgrädde blev det, för det är så gott. Dock hade de ingen vaniljstång på mitt Ica så det blev vaniljarom istället. Någon form av flytande vanilj. Det funkade bra i grädde.



Det här behöver man om man vill baka:

200 g sötmandel
200 g mörk choklad
200 g smör
1 dl vit rom
5 äggulor
5 äggvitor
2.5 dl strösocker
2 msk Maizena majsstärkelse
1 msk bakpulver
1 tsk salt

Och såhär gör man:

1. Sätt ugnen på 150 grader. Mal mandeln. Smält choklad och smör på hög värme. Låt svalna och häll i rommen.
2. Vispa äggulor och socker pösigt. Tillsätt den malda mandeln, majsstärkelse, bakpulver, salt och sist chokladen.
3. Vispa äggvitorna hårt. Vänd ned dem i smeten.
4. Smörj och bröa en rund form. Häll i smeten och grädda i nedre delen av ugnen i ca 50 minuter.
5. Servera med grädde eller vaniljglass.


(Kokboken jag använt är "Smaker från hela världen: Italien" från Allt om mat, som jag tror att man fick med om man köpte Expressen för ett par år sedan, så ingen lyxig kokbok direkt, men ändå väldigt god mat)

6 kommentarer:

Li sa...

Ja, gör det! Bara vila lite på en strand ett tag. Så himla gott med tårta!

Jessica sa...

Åh, ska den ätas med tårtgaffel också?

nathalie - en modeblogg sa...

sv: tack så mycket!

Ida sa...

Åh, det där såg inte alltför tokigt ut! :)

Tova ♥ sa...

Mums! :)

Lena sa...

åh, såna tallrikar har jag också. Och en himla massa andra rostallrikar och koppar. Är en obotlig samlare av gamla saker med rosor på :)