onsdag 23 november 2011

Lite om skönhetsoperationer

Jag har läst på flera bloggar den senaste tiden om skönhetsoperationer. Om att operera sin kropp så att den blir snyggare. Främst har det handlat om mammor son vill fixa till kroppen efter barnafödande och graviditet. Det är läsning som gör mig himla ledsen. Det är något väldigt sorgligt över att välja att lägga sig under kniven. Att inte kunna försöka älska sig som man ser ut. Idag. Kroppen förändras genom livet. Det är ju bara naturligt och ganska häftigt egentligen. Inte många kvinnor har samma kropp när de är 19 som när de är 45. Men det gäller ju i princip alla och borde inte vara något man gör en operation för att fixa till. Nu har ju inte jag något barn och man skulle kunna argumentera att jag kommer ändra mig efter en graviditet. Att jag också skulle ta chansen att få tillbaka min gamla, snyggare kropp. Och det kanske är sant. Vem vet? Men jag tror verkligen inte det. Det känns som att det är betydligt sundare att försöka gilla och acceptera den kroppen man har. Det utseendet man har. De brösten och den magen och de låren. Och speciellt efter att man fött barn. Då har ju den kroppen producerat nåt alldeles fantastiskt.

Inga kommentarer: