onsdag 30 november 2011

The fault in The Fault in Our Stars


Jag har ett par författare som jag gillar sådär extra mycket. En av dem heter John Green. Jag har läst alla böcker han skrivit och tycker ofta att han är ganska fantastiskt duktig på att fånga tonårstankar och ungdomsförvirring. Eftersom jag gillar honom så mycket, så är det lätt att bli besviken när han gör (alltså skriver) något som jag inte gillar. Hans nya bok, som inte kommit ut än, heter The Fault in Our Stars. Dock har han läst upp två kapitel i videos på YouTube och de kapitlen ligger även ute till allmän beskådan. Och jag har ju såklart både lyssnat och läst. Nu är det ju bara två kapitel och två kapitel gör ju ingen roman. Men jag blev lite ledsen på ett ställe. Huvudpersonen, Hazel, tittar på film med en kille hon gillar. V for Vendetta har de tittat på. Och då tänker Hazel att hon inte gillade filmen, för det var en "killfilm". Hon gillar ju tjejfilmer och förväntar sig inte att killar ska gilla dem, så varför tror den här killen att hon skulle gilla en killfilm? Och jag bara dör. Vadå killfilm och tjejfilm? Något sådant finns ju inte. Som om V for Vendetta är en killfilm som tjejer inte kan gilla/fatta. Så förnedrande att tänka så. Varför vill en av mina bästa författare reproducera sådana åsikter? Nu hoppas jag att nästa kapitel är bättre och att detta förklaras senare i boken.

Inga kommentarer: