tisdag 25 oktober 2011

Husman

Igår åt lagade jag och min sambo köttkorv till middag. Kokt köttkorv. Och kokt potatis. Så himla gott. Och det känns så himla svenskt. Kokt korv liksom. Husmanskost ska man inte underskatta. När jag gick i trean i gymnasiet så åt vi lunch på någon form av restaurang, utanför skolan. När vi bad om mer husmanskost (för maten som serverades var allt annat än god), så fick vi sillpudding. Smaka på det ordet, sillpudding. Det var nästan ingen som gick till matsalen dagen det stod på lunchschemat. Sillpudding. Vi åt pizza istället. Eller McDonalds. Eller grekiskt. Sådant som vi brukade äta då vi inte gillade maten i skolan. Dock kan jag tänka mig att det bara var en vanlig fiskgratäng eller nåt liknande. Men ändå. Tonåringar blir inte upphetsade av sillpudding. Tacka vet jag kommunala skolmaten. Ingen sillpudding där inte.
Husmanskost är inte alltid av godo, men oftast. Som igår. Köttkorv. Mums!

Inga kommentarer: