söndag 23 oktober 2011

Det är nåt med bakning


Jag har skrivit det förut, men det är något speciellt med bakning. Det är nåt sexigt med bakning. Jag känner mig så läcker när jag bakar. Det är något väldigt Leila Lindholmskt över det. Sminket, kläderna, leendet och porslinet är perfekt. Allt blir så gott och absolut inget blir bränt. Jag kanske får lite grädde på läppen som jag förföriskt slickar bort. Jag skopar mjöl ur en glasburk och känner mig som Betty Draper som står i en klänning med tajt midja och väntar på att mannen ska komma hem från jobbet. Är det därför det känns så sexigt? För att det är något klassiskt überkvinnligt över bakning? Cupcakes, 60-tal, hemmafruar och tjusiga klänningar?
Jag bakade i alla fall tigerkaka igår. Himla god blev den. Dock bara jag mest för min egen del. Inte för att mannen som kommer hem från jobbet ska bli nöjd och glad. Han är nämligen inte särskilt förtjust i denna typ av sötsaker. Det är däremot jag. Jag älskar det. Därför försöker jag bjuda bort det mesta när jag bakar. Annars äter jag lätt upp allt själv. Och en hel sockerkaka mår ingen direkt bra av att äta. Även om det är himla gott.

1 kommentar:

Helena Ljunggren sa...

Mer till dig då alltså :D Perfekt!