torsdag 15 september 2011

Fira när det firas ska

Jag har fått ett stort sug efter en helg. Alltså helg som i storhelg eller högtid. Det är så snålt med sådana på hösten. Vi har visserligen Alla Helgona, med det firas ju knappast, mer än att gå till kyrkogården och tänka på di döda. Jag vill sitta en massa människor runt ett stort bord och äta en massa mat och träffa släkt och vänner och ha det allmänt mysigt. Det är väldigt långt till december, och det är ju då allt börjat. Advent och lucia och julen och nyår. Hur mycket firande som helst. Höstmånaderna är väldigt tomma på firande. I och för sig så har vi ju Halloween, som inte direkt är en svensk helgdag, men helt klart firbar. Man får gripa lite efter halmstrån på hösten. Kanelbullens dag finns ju också, den kommer jag självfallet att fira. Jag är en liten helgdags-tönt. Jag älskar att fira allt möjligt, men jul- och nyårsveckan är ju årets bästa såklart. Så fort som tiden går är vi väl där strax igen. På så sätt är det ju ganska bra att tiden springer iväg från mig.

4 kommentarer:

Sara sa...

Det är så härligt när man samlas jättemånga människor och äter tillsammans, och så tråkigt att det händer så sällan!

jossan sa...

tack rara :)

Sofia sa...

Jag håller med dig. Jag längtar också typ till jul och på nåt sätt känns det inte så långt borta. Ska bara ta oss igenom sega månader som oktober och november först. Ugh.

Ida sa...

Oroa dig inte, julen är snart här=)