måndag 11 juli 2011

Det går bara inte att lita på ett hus (Mei Kasaharas synpunkt 6)

Berätta, Nyckelfågeln, händer det att du inbillar dig saker? Inte för att skryta eller så, men det gör jag. Hela tiden. Ibland när det är riktigt, riktigt illa, tillbringar jag hela dagen i ett moln av vanföreställningar. Eftersom de sysslor jag utför är enkla, påverkar de inte mitt jobb. Men de andra flickorna ger mig ibland underliga blickar. Kanske säger jag konstiga saker till mig själv rakt ut i luften. Jag hatar det, men det är ingen idé att försöka kämpa emot. När en vanföreställning kommer så kommer den - precis som mensen. Och du kan inte bara möta den vid huvudingången och säga; "Ledsen, jag har mycket att göra idag, försök senare." Hursomhelst hoppas jag att du inte har något emot att jag ibland låtsas vara Kumiko. Det är faktiskt inget jag gör med flit.

- s. 642, Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami

2 kommentarer:

Nicole sa...

Sv: Tack så hemskt mkt :)

lovisa/polichinelle sa...

nu minns jag den vackra boken. jag måste läsa min olästa haruki snart. och snart likamed så fort jag läst ut de två jag håller på med just nu.