torsdag 16 juni 2011

Nattradio

När jag jobbar natt vill jag gärna lyssna på radio. Det är liksom lite lättare att hålla mig vaken om jag hör nåt annat än bara maskinernas dån och smällar. Men det är verkligen nåt speciellt med nattradio. Det allra bästa att lyssna på är ju "Vaken i P3 och P4". Men det får jag inte alltid in på jobbet, det är nåt med mottagningen. P3 får jag aldrig in och P4 oftast men inte alltid. Det nattprogrammet är ju fantastiskt. Många människor ringer in, många konstiga. Ibland spelar de jättekonstiga låtar, typ skicka ett nummer via sms, så spelar vi låten i vårt arkiv som har det numret. En gång blev det tysk opera följt av en låt spelad på blockflöjt. Sådant som man inte ofta hör i radio alltså. Om jag är riktigt trött vill jag lyssna på nåt som inte är så mycket prat utan mer radioskval. Då passar Rix bäst. Överlag är det ju en ganska dålig kanal, och den blir inte bättre på natten precis. Först måste jag lyssna på några timmar Gert Fylking. De personer som ringer till honom alltså. Fullständigt galna de flesta av dem. Och resten är så sorgliga att man nästan vill gråta. Jag fattar inte hur Fylking ens orkar. Folk som har psykiska problem, sociala problem, alkoholrelaterade problem. De vill bara ha lite uppmärksamhet och hjälp och så ringer de in till radion. Men, i vart fall, efter det ledsna programmet börjar Rix's nattmusik. Som är precis samma som på dagen. Igår spelade de "Jag Kommer" tre gånger. Eller jag hörde den tre gånger, den kan ju ha spelats fler. Inte så hög variation alltså. Men det är ganska okej. Peppig musik som gör att jag blir lite piggare är allt jag kräver. De kan gärna spela Robyn ännu mer än de gör. När jag börjar dansa lite där bland alla prover, så blir jag alltid på bättre humör.

1 kommentar:

Isabelle sa...

åh så fint, jag blev jättelockad av att lyssna på Vaken i P3 och P4 nu. Jag måste göra det snart. :)