torsdag 24 mars 2011

day 19 - favorite movie based on a book/comic/etc.

oftast är ju många fler filmer än man tror baserade på böcker eller serier. alla vet väl att spiderman var en serie innan det var en film och att sagan om ringen fanns i bokform innan de blev filmade.
jag är såklart väldigt svag för filmer som baserat på böcker av john irving, efter som jag tycker han är så himla fantastisk. jag har sett the hotel new hampshire, the world according to garp, the door in the floor, och jag tyckte alla var himla bra, men det är nog främst för att jag älskade böckerna innan, inte för att filmerna är världsbäst.
men min bästa film baserad på en bok (eller böcker i det här fallet) måste nog ändå vara harry potter-filmerna. de är ju så fina och magiska och den senaste som kom var ju alldeles otroligt bra. de filmerna är verkligen som att stiga in i en annan värld. en värld som är lite mer fantastisk än våran. en värld där magi finns, och det är ju ändå the dream. att bo i en magisk värld.

Inga kommentarer: