måndag 14 mars 2011

day 09 - a movie with the best soundtrack

när jag var 11 tyckte jag att titanic hade ett fantastiskt soundtrack. jag köpte två (2!) skivor med musik från den filmen. och jag lyssnade sönder dem. såklart var my heart will go on den allra bästa låten. men de som var helt instrumentala var inte fy skam de heller. det var ju så mycket kärlek i den musiken tyckte jag då.
två år senare kom filmen 10 things i hate about you. här hade min musiksmak utvecklats lite och jag fullkomligt älskade den typen av pop-grunge som fanns på soundtracket. jag köpte skivan såklart och jag tycker fortfarande att den är himla bra.
nuförtiden tycker jag att soundtracket från (500) days of summer är himla bra. det har jag lyssnat en hel del på, men jag har inte köpt skivan den här gången, jag har lyssnat på spotify. det går ju det med. överhuvudtaget är jag väldigt förtjust i soundtrack. jag blir ofta väldigt musikinspirerad från film.
wes anderson-filmerna the royal tenenbaums och the darjeeling limited har båda mycket bra soundtrack.

1 kommentar:

from greece with love sa...

tips! soundtracket till (och filmen med för den delen) Garden State :)